Başarmak ve öğrenci denince, halk arasında ‘çalışkan’ öğrenciler akla gelir; özelde ise akademik zekası yüksek olan çocuklara çalışkan deriz bizler.  Oysa bu doğru değil, çünkü çalışkan olmak çok geniş bir kavram. Sınırı da göreceli…

Bununla ilgili detaylara girmeyeceğim ancak, çalışkan diye bilinen öğrencilerin bu gün ortak özelliklerine girip, sonra da sorumluluk ile çalışkanlık arasındaki bağlantıyı izah edeceğim. (Halkımızın anladığı dilden)

Çalışkan öğrenci sınıfta derslere katılan, yöneltilen soruları cevaplandıran; akranlarına göre daha aktif olan, sınav başarısı yüksek! Birde ödevlerine yapan çocuklardır..

Kişisel başarıları araştıran uzmanlar, bu çocukların özellikleri hakkında şöyle bir sıralama yapmışlar. “1.)Başarılı öğrencinin bir ideali ve bir hedefi vardır.

2.)Kendine olan güveni ve inancı yüksektir.Başarılı olacağına dair inanç vardır.Yapamam,edemem gibi sözcükler kullanmaz.Çünkü çevresinde başarılı olanların kendisinden pek farklı özellikte olmadığının farkındadır.

3.)Israrcıdır.Hayatta başarılı olanlar hep ısrarcı olanlardır.Edison’un ampulü buluncaya kadar 1000’e yakın deney yaptıran güç,bu özelliğidir.Başarılı öğrencilerde anlamadığı ve çözemediği konularda hemen pes etmez.

4.)Sürekli ve düzenli olarak çalışır.Zamanını planlamayan ve sürekli çalışma alışkanlığı oluşmayan bir kişinin başarısı beklenemez.

5.)Düzenli bir kitap okuma alışkanlığı vardır.Başarının önünü açan ve başarıyı sürekli kılan en önemli alışkanlık kitap okumadır.Kitap okuma,hem kişinin kültür seviyesini yükseltir,hem de öğrenme isteğini arttırır.

6.)Arkadaş seçimine özen göstermektedir.

Başarının en önemli kuralı,birlikte olduğu arkadaşını itinayla seçmektir.Bilinmelidir ki,iyi seçilmemiş arkadaş grubu,kaybedilmiş bir başarı demektir.

 7-Çevresiyle iyi bir iletişim içindedir.Çevresindeki insanları iyi tanıma,onlarla örnek bir diyalog kurma,onların güzel yönlerinden yararlanma ve deneyimlerinden istifade etme,iyi bir iletişim yoludur.Özellikle de başarısıyla kendisini ispatlamış insanlarla beraber olunmalıdır.Bunu yapan öğrenciler iyi bir kazanım elde ederler.

 Ailesine bağlıdır ve öğretmenine de saygılıdır, kurallara uyar. Her başarı,aileyle başlar ve aileyle devam eder.Ailenin maddi ve manevi desteğini alamamış bir öğrenci asla başarıya ulaşamaz. (www.kisiselbasari.com)

ŞAMPİYONLAR ÖĞRENMEKTEN KEYİF ALIR

Bugüne kadar sınavlarda başarı göstermiş bir çok öğrenci ve velisi ile birebir görüştüm, araştırmalar yaptım. Yukardaki araştırma sonuçlarına ilave ederek şampiyonların iki ortak özelliğini de burada yazmak isterim.

Birincisi, bütün şampiyonlar SORUMLULUK sahibidirler.(Tabi ailesinin yetiştirdiği kadar) Bu çocuklara anne ve babaları hiçbir zaman” Yavrum kalk ödevini yap!” dememişlerdir. Daha doğrusu çocuklar dedirtmemişlerdir.

İkincisi bu çocuklar kesinlikle ÖĞRENMEKTEN KEYİF ALAN tiplerdir. Öyle ki, kendim şahit oldum, anne yemeğin hazır olduğunu, masaya gelmesini söylemesine rağmen, çocuk ders yapmayı bırakmıyordu. Bunun nedenini sorduğumda, öğrenmek, yemekten daha keyif verici diye cevap vermişlerdi….

İşte böyle sorumluluk sahibi ve öğrenmekten keyif alan öğrenciler hep başarmışlardır; ancak okul başarısı ile hayat başarısı da farklı şeyler. Bunu da belirtmeden geçemeyeceğim. Burada bahsettiğim başarı, öğrencinin okul başarısı yani sınavlar hakkında geçerli bir düşüncedir.

Yoksa, hayat başarısı ayrı şey, okul başarısı ayrı şeylerdir.

Sonuç olarak şunu söylemek istiyorum, çocuklarımızı öncelikle sorumluluk sahibi olarak yetiştirmek durumundayız. Bunu yaparken de disiplinli ve ısrarcı olmamız gerekiyor. Bütün bunlara rağmen, öğrenilenler ters teper mi? Evet demeden de geçemiyorum. Çünkü çocukta aynı zamanda istidat da olmalı…

Peki kalın sağlıcakla.