Halk edebiyatının başlangıcı İslamiyet öncesine kadar uzanır. Halkın zevkini karşılamak için sözlü olarak ortaya konan kendine özgü bir dili ve üslubu bulunan edebiyat koludur. 

Özellikleri: 

Halk edebiyatında şiir egemen türdür.

Şiirlerde başlık yoktur, biçimiyle adlandırılır.

Konu olarak: aşk, sevgi, ölüm, hasret, doğa sevgisi, kahramanlık, zamandan şikayet işlenmiştir.

Şiirler “Cönk” adı verilen eserlerde toplanır.

Şairin adının geçtiği yere “TAPŞIRMA” denir.

Yazılı bir ürün olmayıp saz eşliğinde ve sözlü olarak söylenir.

Dili halk dilidir.

Aruz ve Hece ölçüsü kullanılır: 7’li, 8’li ve 11’li kalıplar.

Nazım birimi dörtlüktür.

Gözleme dayalı, gerçek ve somuttur.

Şiirler hazırlıksız söylendiğinden genellikle yarım kafiye ve redif kullanılmıştır.

Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri

a)Anonim Halk Edebiyatı                              b)Aşık Edebiyatı                       c)Tekke veTasavvuf Edebiyatı

 I.Mani                                                               I.Koşma                                                 I.İlahi 

II.Ninni                                                              II.Semai                                                 II.Şathiye

III.Ağıt                                                               III.Varsağı                                              III.Nefes

IV.Türkü                                                           IV.Destan                                              IV.Nutuk

V.Destan                                                          V.Leb-değmez                                      V.Devriye    

                                                                                                                                          VI.Deme

a) Anonim Halk Edebiyatı: Halkın ortak malı olan edebiyatın genel adıdır.

I. Mani:

En küçük nazım biçimidir.

7’li hece ölçüsü ve 4 dizeden oluşur.

Uyak düzeni: aaxa

1. ve 3. dizeler serbest.

2. ve 4. dizeleri uyaklı maniler de vardır: xaxa

Temel duygu ve düşüncesi son dizede ortaya çıkar.

Konusu: aşk ve diğer türlü konularda da söylenir.

Maninin değişik türleri de vardır: düz, kesik, ayaklı, yedekli ve cinaslı mani.

Düz Mani:

Bahçelerde hanım eli

Derdinden oldum deli

Alemde hüner odur

Sevmeli sevilmeli

Kesik/Ayaklı/Cinaslı:

Kuleden

Ses geliyor kuleden

O kaş o göz değil mi?

Beni sana kul eden

Yedekli/Artık:

Madem çoban değilsin

Ardındaki sürü ne

Ben bir körpe kuzuyum

Al kat beni sürüne

Beni böyle yandıran

Sürüm sürüm sürüne

Karşı-Beri (Deyiş):

Erkek Kız

A benim bahtı yârim Kapıdan baktı yârim

Gönlümün tahtı yârim Su gibi aktı yârim

Yüzünde göz izi var Yüzüme göz değmedi

Sana kim baktı yârim Güneşler yaktı yârim

 II.Ninni:

Annenin çocuğunu uyutmak için kendine özgü bir ezgiyle söylediği şiirdir.

Belli bir kafiye örgüsü yoktur.

Dizeler arasında tam bir ölçü birliği de görünmez.

Tek dörtlükten ve birden fazla dörtlükten oluşabilir.

7, 8 veya 9’lu hece ölçüsüyle söylenir. 

Ninni çaldım yatasın
Uykulara batasın
Bu uyku senin değil
Gidip satın alasın

Neen neen neen nen
Hadi kuzum uyusun neen nen

III.Ağıt:

Ölen kişinin ardından duyulan acıyı dile getirmek için söylenen şiirlerdir.

Deprem, sel, yangın gibi doğal afetler için de ağıt söylenir.

Kendine özgü ezgi, ölçü ve uyakla söylenir: 7, 8 ve 10’lu hece ölçüsü; abab, cccb, dddb.

Ağıtın karşılığı İslamiyet öncesi edebiyatımızda sagu, Divan edebiyatında ise mersiyedir.


Can evimden vurdu felek neyleyim                      
Ben ağlarım çelik teller iniler
Ben almadım toprak aldı koynuna
Yârim diyen bülbül diller iniler

Gider oldum Avşar ili yoluna

Bakmam gayrı bu diyarın gülüne

Karalan taksın çapar koluna

Yağız atlı nice kollar iniler

Varayım da mezarına varayım

Yürü bre Dadaloğlu’m yürü git

Başucunda el kavruşup durayım

Dertli dertli Çukurova yolunu tut (DADALOĞLU)

IV.Türkü:

Türlü ezgilerle söylenir.

İki bölümden oluşur: Bent ve bağlama (kavuştak).

Bent: Asıl sözlerin bulunduğu bölümdür.

Bağlama: Bentlerin sonunda yinelenen nakarattır.

Hece ölçüsünün her kalıbıyla söylenir: 7, 8 ve 11’li

Her konuda söylenir: aşk, sevgi, güzellik gibi…

Türkü, bölgelere, konulara ve ezgilerine göre değişik isimlerle anılır: Hoyrat, Oturak gibi…

Bu türün Divan edebiyatındaki karşılığı Şarkı’dır.

ÇIRPINIP DA ŞAN OVA’YA

(ACEM KIZI)

Çırpınıp da şan ovaya çıkınca                                     Seni seven oğlan neylesin malı

Eğlen şan ovada gal acem gızı                                    Yumdukça gözünden döker mercanı

Uğrun uğrun gaş altından bakınca                           Burun fındık ağzı gahve fincanı

Can telef ediyor gül acem gızı                                   Şeker mi şerbet mi bal acem gızı

V.Destan:

Kahramanlık, yiğitlik gibi konularda söylenilen şiirlerdir.

Atasözü Destanı

Tut atalar sözünü kalbi selim ol

Gönülden gönüle yol var demişler

Gider yavuzluğun tab'ı halim ol

Sert sirke kabına zarar demişler

Not: Anonim Halk edebiyatının diğer ürünleri ise şunlardır: “Atasözü, deyim, tekerleme, bilmece ve fıkradır.”