Türkiye Vodafone Vakfı, dijital geleceğe hazır nesilleryetiştirilmesi hedefiyle Habitat Derneği işbirliğinde hayata geçirdiği “YarınıKodlayanlar” projesi kapsamında Afyonkarahisar’da Ekim ayında başlattığıkodlama eğitimlerine bir yenisini ekledi. Türkiye’nin dört bir yanında kutlananKodlama Haftası kapsamında yaşları 7-14 arasında değişen toplam 20 çocuğa kodlamaeğitimi verildi. Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu,Afyonkarahisar Valisi Mustafa Tutulmaz ve AfyonkarahisarMilletvekili Ali Özkaya’nın da katıldığı eğitimlerde, Afyonkarahisarlıçocuklar, programlama hakkında fikir sahibi olurken, yaratıcılıklarını ortayaçıkaracak çalışmalar yaptı.

 

“Yarını Kodlayanlar” projesiyle Afyonkarahisar’da bugünekadar 250 çocuğa ulaşıldı. İlk ve orta öğretim okullarının yanı sıra İl MilliEğitim Müdürlüğü’nde 5 eğitmenin denetiminde 5 ay sürecek eğitimlerleAfyonkarahisar’da toplam 500 çocuğa kodlama eğitimi verilmesi hedefleniyor.Böylece, Afyonkarahisar ile birlikte Ege Bölgesi’nde toplam 1.380 çocuğaulaşılmış olacak.

 

“Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında Afyonkarahisar’dadüzenlenen toplantıda konuşan Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. VeyselEroğlu, şunları söyledi:

 

“Hem Türkiye Vodafone Vakfı’na hem de Habitat Derneği’neteşekkür ediyorum. Vodafone’un ülkemizdeki yabancı yatırımlar arasında önemlibir yeri var. Ayrıca bir vakıf kurması çok değerli. Vakıflar bizim kültürümüzünçok önemli bir parçası. Bu bakımdan Türkiye Vodafone Vakfı’nı gönüldenkutluyorum. Çağımızda böyle bir vakıf kurulması ve teknolojiyle alakalıçalışmalar yapması çok kıymetli. Teknoloji çok önemli. Ülke olarak, en üstseviyede hedef koymalıyız. Bizde çok önemli bir kaynak var: gençlerimiz.Gençlerimizi çağın ötesinde gereklere uygun şekilde yetiştirmemiz lazım.Bunlardan biri de kodlama. Bu konuda çok önemli bir eğitim faaliyetindebulundukları için Vodafone’u tebrik ediyorum. Gençlerimizin teknoloji üretmesilazım. Artık, her şeyi kendimizin yazması lazım. Yazılımlara kendimiz hakimolmalıyız. Yazılımcılara çok ihtiyacımız var. 7-14 yaş arası çocuklara kodlamaeğitimi verilmesi çok faydalı. Gençlere kodlama öğrettiğiniz zaman robotteknolojisi ve diğerlerini rahatlıkla öğrenecekler. Dolayısıyla çok faydalı veönemli bir proje. Afyonkarahisar’ın da seçilmiş olmasını takdir ediyoruz.” AfyonkarahisarValisi Mustafa Tutulmaz, şu açıklamada bulundu:

 

“İçinde bulunduğumuz dönemin önemli bir sonucu olarakdijitalleşme hayatımızın bir parçası. Bunu toplumumuzun her alanında görmeyebaşladık. Önümüzdeki dönemde hayatımızın her alanında dijital bir ortamıgöreceğiz. Üretimlerin önemli bir oranı dijital ortam üzerinden yürüyor.Hayallerimizi küçük yaştan itibaren kurabilecek bir gençlik ve üretici birtoplum yetiştirmemiz gerekiyor. Vodafone’un bu tercihi ülkemiz açısındanönemli. İlimiz açısından da önemli. İlimiz genç bir nüfusa sahip. 135 bin örgünöğretimde, 15 bin dolayında yaygın öğretimde, 50 bine yakın da üniversitedeolmak üzere 200 bin kişi şu anda eğitim alıyor. Aşağı yukarı 10 bin dolayındaeğitim veren bir kesim var. Kodlama eğitimini daha da yaygınlaştırarak ilimizindijital eğitim alanında ivme kazanması imkânı var. Sayılar şu an için 500civarında. Ama bunu önümüzdeki dönemde yaygınlaştırarak mümkünse her gencimizebu eğitimi verelim ki, hayal dünyaları küçükken geniş olsun, ileride de dahayaratıcı ürünlere imza atsınlar.”

 

Türkiye Vodafone Vakfı olarak 10 yılı geridebıraktıklarını hatırlatan Türkiye Vodafone Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Dr.Hasan Süel, şöyle konuştu:

 

“Son dönemde yaptığımız sosyal yatırımların önemli birodağını çocuklarımıza yönelik olarak başlattığımız kodlama eğitimlerioluşturuyor. Sadece teknoloji tüketen değil aynı zamanda teknoloji üreten birnesil yetiştirmeyi hedeflediğimiz ‘Yarını Kodlayanlar’ projesiyle bir yıldaönemli yol kat ettik. Vodafone’un yayınladığı ‘Connected Education’ raporundayer alan projemiz, tüm dünyaya örnek gösterilerek bizim için gurur kaynağıoldu. Bugüne kadar 22 ilde 6 binden fazla çocuğumuza kodlama öğrettik.Hedefimiz, 2017-18 mali yılı sonuna kadar toplam 30 ilde 10 bin çocuğa ulaşmak.Bu hedeften hareketle, Türkiye’nin dört bir yanında kutlanan Kodlama Haftasıkapsamında, ülkemizin İstanbul’dan sonraki en işlek kavşağı olan, aynı zamandatermal başkenti Afyonkarahisar’da bir kez daha bulunmaktan mutluluk duyuyoruz.Ekim ayından bu yana 250 Afyonkarahisarlı çocuğumuzu dijital dünyanın dilikodlamayla tanıştırdık. Önümüzdeki 5 ayda 5 eğitmenle gerçekleştireceğimizeğitimlerle bu ilimizde toplam 500 çocuğa ulaşmayı hedefliyoruz. Afyonkarahisarile birlikte Ege Bölgesi’nde toplam 1.380 çocuğa ulaşmış olacağız. Bu bölgedekitoplam hedefimiz ise 2 bin çocuğa ulaşmak. ‘Yarını Kodlayanlar’ projemizekatılan ve katılacak olan Afyonkarahisarlı çocuklarımızın ülkemizin dijitalgeleceğinde öncü bir rol üstleneceğine inanıyoruz.”

 

Habitat Derneği Başkanı Sezai Hazır ise şunları kaydetti:

 

“20 yıldır toplumsal dönüşüm ve bilişim odaklı kalkınmaalanlarında çalışmalar yürütüyoruz. Türkiye Vodafone Vakfı ile birlikteyürüttüğümüz ‘Yarını Kodlayanlar’ projesi ile bilişim odaklı dönüşümümüzüçocuklar aracılığıyla gerçekleştirmek istiyoruz. ‘Yarını Kodlayanlar’projemizin çalışmaları içerisinde Afyonkarahisar’ı önemli bir yerde görüyoruz.Geçtiğimiz yıllarda Afyonkarahisar’da kodlama ile ilgili çalışmaların yanındayetişkin bireylere de internet okuryazarlığı, finansal okuryazarlık gibieğitimler verdik. Buradaki gönüllülerimizin özellikle köylere giderek eğitimvermesi çok büyük bir sosyal etki yarattı. Afyonkarahisar Valiliği,Afyonkarahisar Belediyesi ve Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün dekatkıları ile buradaki eğitimlerimizi artırıyoruz. Yerelde kamu kurumları ve yerelyönetimlerle işbirlikleri geliştiriyoruz. Eğitimlerde çocukların yüzündekiöğrenme azmini ve eğitim bittikten sonra da çalışmaya ısrarla devam etmekistediklerini görünce bizim projedeki motivasyonumuz daha da artıyor.”

 

Türkiye Vodafone Vakfı’nın Habitat Derneği işbirliğiyleçocuklarda kodlama bilincinin geliştirilmesi amacıyla hayata geçirdiği “YarınıKodlayanlar” projesiyle Türkiye’nin dört bir yanında yaşları 7-14 arasındadeğişen çocuklara kodlama eğitimi veriliyor. Bugüne kadar 22 ilde 6 bindenfazla çocuğun kodlama eğitimi aldığı projeyle, 2017-18 mali yılı sonuna kadar 30ilde 10 bin çocuğa ulaşılması hedefleniyor. Projeye Şubat ayı itibariyleSuriyeli çocuklar da dahil edilerek Şanlıurfa, İstanbul ve Kilis’te toplam750’ye yakın Suriyeli çocuğa ulaşıldı.

 

Projenin kapsamında Mart 2018’e kadar kodlamaeğitimlerinin verileceği iller ise şöyle sıralanıyor: İstanbul, Balıkesir,Kocaeli, Edirne, Bursa, Manisa, Afyon, Denizli, İzmir, Aydın, Antalya, Mersin,Adana, Samsun, Trabzon, Malatya, Rize, Şanlıurfa, Siirt, Mardin, Gaziantep,Kars, Erzurum, Elazığ, Erzincan, Ankara, Kayseri, Konya, Eskişehir, Sivas.

 

“Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında, çocuklaragönüllü eğitmenlerin yönetiminde programlamaya giriş, uygulama yapma, hikâyeoluşturma ve oyun yapma gibi konularda teorik ve uygulamalı eğitim veriliyor.Kodlama eğitimlerinde dünyanın en iyi teknik üniversitesi olarak tanınan MIT’ninçocuklara yönelik geliştirdiği temel kodlama programı Scratch kullanılıyor.Ayrıca, Nesnelerin İnterneti (IoT) uygulamalarının kodlanmasına yönelik Arduinoeğitimleri de verilecek. Çocukların hayalleri ile gerçeklik arasındaki mesafeyikısaltan Arduino, bilinmez bir kara kutu olarak görülen elektronik cihazlarıniç dünyasını aydınlatıyor. Teknik uzmanlığı olmayan insanlar için tasarlanan,kullanım kolaylığı sunan ve açık donanım özelliğine sahip olan Arduino,çocuklara kendi ısı ölçerlerini ya da uzaktan kumandalı araçlarını yapma imkânıveriyor. Arduino eğitimlerinin ardından ulusal bir kamp düzenlenerek başarılıöğrenciler yurtdışında kodlama alanında dünyanın önde gelen platformlarıylatanıştırılacak.

 

“Yarını Kodlayanlar”, Vodafone Grubu’nun “ConnectedEducation” raporunda başarı hikâyesi olarak yer alarak, sürdürülebilir eğitimmodeliyle dijital okuryazarlık eğitimi alanında dünyaya örnek oldu. Dünyagenelinde eğitimde dijitalleşmeyi sağlamak üzere Vodafone’un liderliğindehayata geçirilen inisiyatiflerin tanıtıldığı “Connected Education” raporuHaziran ayında Londra’da açıklandı. Raporda “Online EğitimPlatformlarına/Uygulamalara Erişim”, “Dijital Okuryazarlık Eğitimi”, “EğitmenEğitimi” ve “Mülteci Kamplarında Eğitim” olmak üzere 4 ana tema altında 14farklı inisiyatif ele alınıyor. “Connected Education” raporunda anlatılandijital eğitim inisiyatiflerinin Vodafone’un faaliyet gösterdiği ülke vepazarlarda yaygınlaşması ile 2025 yılına kadar 85 milyonu aşkın insana erişmekve yılda 7,3 milyar dolarlık ekonomik fayda sağlamak mümkün olacak.

Dijital dünyanın "lisan"ı olarak kabul edilenkodlama, çocukların yaratıcılıklarını geliştiriyor ve onlara yenilikçidüşünmenin kapılarını açıyor. OECD’nin dijital ekonomi konulu son raporunagöre, 3 çocuktan 2’si bugün bilinmeyen mesleklere sahip olacak. Dolayısıyla,çocuklara nasıl matematik öğretiliyorsa, kodlama da öğretiliyor. Kodlama birçokAB ülkesinin ilköğretim müfredatında yer alıyor. Türkiye’de de 1'inci sınıftan12'nci sınıfa kadar kodlama eğitimi verilmesi planlanıyor.

 

Kod yazmanın inovatif düşünmeyi ve girişimciliği teşvikettiğine inanan global code.org girişimi, tüm dünyada herkesi kod yazmaya davet edenve cesaretlendiren, aralarında Kodlama Saati’nin de bulunduğu çeşitlietkinlikler düzenlenmesine öncülük ediyor. Bugün 180’den fazla ülkedegerçekleşen Kodlama Saati etkinlikleri on milyonlarca öğrenciye ulaşmış küreselbir hareket olarak dikkat çekiyor. Herkes dünyanın herhangi bir yerindeherhangi bir Kodlama Saati etkinliğini organize edebiliyor. Sitedeki birsaatlik dersler 4 yaşından 104 yaşına kadar herkes için 30'dan fazla dileçevrilmiş bulunuyor.