1. Yüzyıl

Nefi:                  

  • Divan edebiyatında hiciv şairi olarak bilinir.
  • Siham-ı Kaza en önemli eseridir.
  • Kasidelerinde sağlam bir şiir tekniği, taşkın ve gür bir ahenk görülür.
  • IV. Murat ve Sadrazam Bayram Paşa

Nabi:                    

  • Didaktik türde şiirler yazmıştır.
  • Mahallileşme akımın öncülerindendir.
  • Devrin sosyal çöküntülerini anlatmış, toplumun hayat ve psikolojisine uygun hikmetli gazeller yazmıştır.
  • Akıcı, rahat ve pürüzsüz bir dili vardır.
  • Türkçe ve Farsça Divanı, Hayriyye, Hayrabat, Surname, Tuhfet’ül Harameyn ve Münşeat adlı eserleri vardır.

Naili:                 

  • Sebk-i Hindi akımın temsilcilerindendir.
  • Naili Kadim olarak tanınır (manastırlı naili).
  • Gazelleriyle bilinir ve kapalı bir anlatımı vardır.
  1. Yüzyıl

Nedim:               

  • Şiirlerinde dini konulara yer vermemiştir.
  • Lale devrinin zevk ve sefa hayatını canlandıran gazel ve şarkılarıyla ün kazanmıştır.
  • Divan şiirinin hayale ve soyut güzelliklerine şuhluk ve içtenliği, canlı bir İstanbul Türkçesini eklemiş ve yerli bir havayı sunmuştur. 
  • Mahallileşme akımın öncüsüdür.
  • Halk edebiyatı nazım şekillerinden türkü de yazmıştır.

Şeyh Galip:        

  • Önce Esad daha sonra Galip mahlasını kullanmıştır.
  • Sebk-i Hindi akımın en büyük temsilcisidir.
  • Divan edebiyatını son büyük şairi olan Şeyh Galip, yeni imajlarla yoğun hayal, düşünce ve tasvirlere önem vererek Divan şiirine yeni ufuklar açmıştır.
  • Hüsn ü Aşk en meşhur mesnevisidir.