b)Aşık Edebiyatı: Aşık, Türk Halk edebiyatında XV. yüzyılınbaşından itibaren görülen şair tipidir. Aşıklık geleneğinde:

ü  Mahlas alma.

ü  Bade içme.

ü  Usta- çırak ilişkisi.

ü  Atışma.

ü  Leb- değmez (b,m,v,f,p).

ü  Askı (muamma).

ü  Dedim- dedi tarzı söyleyiş.

ü  Tarih bildirme.

ü  Nazire söyleme.

ü  Saz çalma.

I.Koşma:

Ø En çoksevilen ve kullanılan nazım biçimidir.

Ø Genellikle11’li hece ölçüsüyle söylenilir.

Ø Genellikledörtlük sayısı: 3 ve 6’dır.

Ø Şair, sondörtlüğünde adını ya da mahlasını söyler.

Ø Kafiyeörgüsü Koşmadaki gibi  xaxa veya abab,cccb, dddb… şeklindedir.

Ø İşlediğikonulara göre değişik isimler alır:

Ø Güzelleme: İnsan, tabiat, aşk ve sevgi konuları ve bunlara ait güzellikleriişleyen ve lirik olarak söylenilen şiirlerdir. Temsilcisi: Karacaoğlan.

Ø Koçaklama: Kahramanlık, yiğitlik, vuruşma konularını işleyen ve bu kavramlarıöven, koşma nazım şekliyle yazılan şiirlerdir. Temsilcisi: Köroğlu.

Ø Taşlama: Şahısların yahut toplumların kötü yönlerini ele alan ve bunlarıeleştiren şiirlerdir. Temsilcisi: Seyrani.

Ø Ağıt: Ölen birinin ardından söylenen şiirlerdir. Anonim Halk edebiyatında daaynı isimle söylenen şiirler vardır; fakat farkı buradaki ağıtların söyleyenibellidir.

 II.Semai:

Ø  Hecenin 8’li kalıbıyla söylenir.

Ø  Dörtlük sayısı 3 ile 5 arası değişir.

Ø  Kendine özgü bir ezgi ile söylenir.

Ø  Uyak düzeni koşmadaki gibidir.

Ø  Konuları: aşk, sevgi, doğa, güzellik gibi…

 III.Varsağı:

Ø  Hecenin 8’li kalıbıyla söylenir.

Ø  Koçaklama tarzı şiirlerdir.

Ø  Güney Anadolu bölgesinde yaşayan VarsakTürklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerdir.

Ø  Dörtlük sayısı ve uyak düzeni Koşma ileaynıdır.

Ø  Bre, be hey, hey, hey gidi gibi ünlemlerkullanılır.

Ø  Yiğitçe, mertçe bir üslupla söylenilir.

Ø  En çok Varsağı söyleyen şairKaracaoğlan’dır.

 IV.Leb- değmez:

Ø  Saz şairleri arasında atışmalar, taşlamalargibi karşılamalarda b, m, v, f, p harflerini kullanmadan söylediklerişiirlerdir.

 V.Destan:

Ø  En uzun nazım biçimidir.

Ø  100 dörtlüğe kadar olanları vardır.

Ø  Hecenin 11’li kalıbıyla söylenir.

Ø  Kafiye düzeni Koşma ile aynıdır.

Ø  Konuları: savaş, kahramanlık ve sosyalkonulardır.

c)Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı: Halk edebiyatının “tasavvufi halk edebiyatı”ya da “tekke edebiyatı” denilen dalı XII. yüzyılda Ahmet Yesevi ilebaşlamıştır. Fakat Anadolu’nun bu alandaki ilk ve en büyük şairi YunusEmre’dir.

Ø  Anadolu’da XIX. yüzyıla değin çeşitlitarikatlarla birlikte gelişmiştir.

Ø  Yalın bir dille yazılmıştır.

Ø  Aruz ve hece ölçüsü kullanılmıştır.

Ø  Nazım birimi dörtlüktür.

Ø  Tarikatlara göre değişik isimler alır.

Ø  Kendine has, özgü, bestelerle okunur.

Ø  Nesir şeklinde olanlar da vardır.

 I.İlahi:

Ø  Allah sevgisini işleyen dini konuluşiirlerdir.

Ø  Kendine özgü bir ezgi ile okunur.

Ø  Hem Koşma hem de Semai biçimindeyazılmıştır.

Ø  Hem hece hem de aruz ölçüsü kullanılmıştır.

Ø  Hece ölçüsünde 7, 8, ve 11’li kalıplartercih edilir.

Ø  Alevi ilahilerine: nefes, deme, deyiş.

Ø  Mevlevi ilahilerine: tapuğ.

Ø  Halveti ilahilerine: durak adı verilir.  

 II.Nefes:

Ø  Bektaşi aşıklarınca yazılan, söylenilentasavvufi şiirlerdir.

Ø  Hz. Peygamberimize ve Hz. Ali’ye övgülerişlenir.

Ø  Dili sadedir.

Ø  Biçim olarak Koşmaya benzer, dörtlüklerhalinde hecenin 7, 8 ve 11’li kalıpları ile yazılır. Az da olsa aruzla yazılanıvardır: Pir Sultan Abdal.

 III.Şathiye:

Ø inançtanalaylı bir dille söz eder gibi yazılan şiirlerdir.

Ø Görünüştesaçma sanılan bu sözlerin, yorumlandığında tasavvufla ilgili türlü kavramlaradeğindiği anlaşılır.

Ø Bu türşiirler genellikle Bektaşi şairlerinde rastlanır.

 IV.Nutuk:

Ø  Tekkelerde pirlerin, mürşitlerin tarikatayeni giren dervişlere tarikat derecelerini, adabını öğretici mahiyette söylenenşiirlerdir.

Ø  Şekil yönüyle Koşmaya benzer, hecenin 11’likalıbıyla söylenir. 7 ve 8’li olanları da vardır.

 

 

 

 V.Devriye:

Ø  İnsanın varoluşunu anlatan tasavvufişiirlerdir.

Ø  Hecenin 11’li kalıbıyla söylenilir.

 VI.Deme:

Ø  Alevi geleneğine bağlı şairlerin ilahitarzındaki şiirleridir.

Ø  Hz. Ali, Hasan ve Hüseyin’e karşı ilgininyoğun işlendiği şiirlerdir.