Hatay'dan Başlayan Otomobil Yolculuğu, Suriye’de Yeni Hayatlara Umut Oluyor
Uzak Doğu ülkelerinden gemilerle Türkiye’ye getirilen yüzlerce ikinci el araç, İskenderun Limanı’ndan tırlarla yüklenerek Cilvegözü Sınır Kapısı üzerinden Suriye’ye taşınıyor. Tampon bölgede teslim edilen araçlar, savaşın izlerini silmeye çalışan Suriyelilerin günlük hayatına adeta yeni bir nefes oluyor.
Çin ve Güney Kore'den Başlayan Uzun Yolculuk
Başta Çin ve Güney Kore olmak üzere Uzak Doğu ülkelerinde kullanımı sona ermiş ancak çalışır durumdaki ikinci el otomobiller, okyanusları aşarak Türkiye'ye ulaşıyor. İskenderun Limanı’na indirilen araçlar, tırlarla Reyhanlı ilçesindeki Cilvegözü Sınır Kapısı'na taşınıyor. Araçlar, buradan da 4 kilometre mesafedeki tampon bölgede Suriyeli tüccarlara teslim ediliyor.
Araçlar, Savaşın Yaralarını Saran Halk İçin Umut Oluyor
Suriye’de 2011 yılında başlayan iç savaşın ardından devrilen Baas rejiminin boşluğunu ekonomik hareketlilik doldurmaya başladı. Bu süreçte Türkiye üzerinden gelen ürünler Suriye'nin dört bir yanına ulaşırken, ikinci el otomobiller de bu ekonomik canlılığın önemli bir parçası oldu. Özellikle Halep ve Şam gibi nüfusun yoğun olduğu şehirlerde bu araçlara olan ilgi dikkat çekiyor.
Tır Şoförleri Tanıklık Ediyor: Her Ay Binlerce Araç Gidiyor
27 yıllık tır şoförü Aydın Eker, araç taşıma sürecini şöyle anlattı:
“İki yıldır bu hat üzerinde çalışıyorum. Ayda 3-4 sefer yapıyoruz. Her seferde 6 araç yüklüyoruz. İskenderun Limanı'ndan yola çıkıp tampon bölgeye araçları bırakıyoruz ve tekrar dönüyoruz. Savaş sonrası geçişlerde yoğunluk arttı, iş akışı hızlandı.”
Mehmet Ay isimli bir diğer tır şoförü de süreci şu sözlerle özetledi:
“Ayda 4 sefer yapıyorum. Her seferde 6 araç taşıyoruz. 10 günde 150 araç taşımış oluyoruz. Gümrükten geçiş süreci düzene oturdu, ama yoğunluk nedeniyle zaman zaman 5 güne kadar bekleme yaşanıyor.”
“Günde Tek Sefer Yapmamız Gerekirken 5 Gün Bekliyoruz”
Tır şoförü Abdulali Ay ise araç trafiğinin geldiği boyutu şu sözlerle anlattı:
“Ben 22 yıldır şoförlük yapıyorum. Son yıllarda artan taleple birlikte araç taşımaya başladım. Ayda ortalama 1.500 araç bu kapıdan geçiyor. Eskiden bir günde çıkış yapılabiliyordu, şimdi yoğunluk nedeniyle bazen 5 güne kadar bekliyoruz. Günde 350 ila 400 tır Cilvegözü’nden Suriye’ye geçiyor.”
Sadece Otomobil Değil, Umut da Taşınıyor
Taşınan araçlar yalnızca bir ulaşım aracı değil; savaşın gölgesinde hayata tutunmaya çalışan insanlar için ekonomik canlılığın, ulaşımın ve hatta yeniden yapılanmanın da temel taşlarından biri.
Suriyeli alıcılar, tampon bölgede teslim aldıkları araçları ülkelerinin farklı noktalarına dağıtarak hem ticaret hacmini genişletiyor hem de savaş sonrası toparlanma sürecine katkıda bulunuyor.
Geçiş Noktalarında Yoğunluk Her Geçen Gün Artıyor
Cilvegözü Sınır Kapısı'nda son aylarda yaşanan yoğunluk, Türkiye-Suriye ticari ilişkilerinin lojistik boyutunu da gözler önüne seriyor. Günlük ortalama 350 tırın giriş-çıkış yaptığı sınır kapısında, araç taşıyan tırların oluşturduğu kuyruk kilometrelerce uzanıyor.
Araç Sevkiyatı Sadece Ekonomik Değil, Stratejik de
İkinci el araç sevkiyatı, Türkiye’nin bölgesel ticaret politikasında da önemli bir yer tutuyor. Hem lojistik hem de ekonomik açıdan stratejik bir konuma sahip olan İskenderun Limanı ve Cilvegözü Sınır Kapısı, bu araçların Suriye’ye ulaşmasında kilit rol oynuyor.