Türkiye’de mobil haberleşme teknolojilerinde yerli ve milli üretimi güçlendirme politikaları sonuç vermeye devam ediyor. 1 Nisan 2016’da devreye alınan 4,5G altyapısında yerlilik oranı, hedeflerin üzerine çıkarak yüzde 51 seviyesine ulaştı. Böylece başlangıçta belirlenen yüzde 45’lik hedef de aşılmış oldu.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) verilerine göre, telekomünikasyon sektöründe yerli üretimi teşvik eden düzenlemeler hem kamu hem de özel sektör yatırımlarında etkisini artırdı.

4,5G’DE YERLİ ÜRETİM ADIM ADIM YÜKSELDİ

4,5G sürecinde işletmecilere getirilen yükümlülükler doğrultusunda şebeke yatırımlarında belirli oranlarda yerli malı belgeli ürün kullanılması zorunlu hale getirildi. Bu kapsamda:

  • İlk 4 yılda en az %30
  • İkinci 4 yılda en az %40
  • Üçüncü 4 yılda en az %45

yerlilik şartı uygulandı.

Başlangıçta yalnızca yüzde 1 seviyelerinde olan yerli ürün kullanımı, yıllar içinde istikrarlı bir artış göstererek 2025 yılı itibarıyla yüzde 51’e ulaştı.

Bu gelişmeyle birlikte Türkiye, 4,5G’de belirlenen hedeflerin üzerine çıkarak önemli bir başarıya imza attı.

5G’DE DAHA YÜKSEK YERLİLİK HEDEFİ: %60’A KADAR ÇIKACAK

4,5G’de elde edilen deneyim, 5G teknolojisine daha iddialı hedeflerle taşındı. 1 Nisan 2026 itibarıyla devreye giren 5G altyapısında yerlilik oranı kademeli olarak artırılacak.

Yeni düzenlemeye göre:

  • İlk yıl en az %50
  • İkinci yıl en az %55
  • Üçüncü yıl ve sonrası en az %60

yerlilik oranı hedefleniyor.

Bu kapsamda işletmeciler, 30 Nisan 2029’a kadar kuracakları 5G şebekelerinde “Milli Haberleşme Ürünü” kriterlerine uygun yerli ekipmanları kullanmakla yükümlü olacak.

Radyo ünitelerinden çekirdek şebekeye, transmisyon altyapısından yazılım sistemlerine kadar geniş bir alanda yerli üretim teşvik edilecek.

KOBİ’LERE DAHA FAZLA PAY AYRILDI

Telekom yatırımlarında küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) rolü de artırıldı. 4,5G döneminde yüzde 10 olan KOBİ ürün kullanım zorunluluğu, 5G ile birlikte yüzde 15’e yükseltildi.

Bu adımın, yerli teknoloji ekosisteminin daha geniş bir tabana yayılması ve inovasyon kapasitesinin artırılması hedefleniyor.

MİLLİ 5G EKOSİSTEMİ İÇİN YOĞUN ÇALIŞMA

BTK koordinasyonunda yürütülen çalışmalar kapsamında düzenli toplantılar, proje çalıştayları ve teknik odak grup oturumları gerçekleştiriliyor. Amaç, Türkiye’nin 5G altyapısında dışa bağımlılığı azaltmak ve yerli üretimi güçlendirmek.

Instagram kullanıcılarının beklediği buton yayında! Yorumlar artık silinmeden düzenlenebiliyor
Instagram kullanıcılarının beklediği buton yayında! Yorumlar artık silinmeden düzenlenebiliyor
İçeriği Görüntüle

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı destekli “Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi” kapsamında geliştirilen prototiplerin test ve üretim süreçleri de devam ediyor.

Kaynak: AA

Muhabir: Mücahit KIR