Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından gerçekleştirilen "Medyametre Medya Kullanım Alışkanlıkları Araştırması-2024", Türkiye’de medya tüketim alışkanlıklarının yeni trendlerini ortaya koydu. Araştırma, 7 bölgeden 26 ilde, 15 yaş ve üzeri toplam 15 bin 766 kişi ile yapıldı.
Katılımcıların cinsiyet dağılımı %50,3 kadın ve %49,7 erkek olurken, yaş gruplarına göre dağılım ise şöyle gerçekleşti:
-
15-24 yaş: %19,2
-
25-34 yaş: %19,1
-
35-44 yaş: %19,2
-
45-54 yaş: %16,6
-
55-64 yaş: %12,9
-
65 yaş ve üzeri: %13
Hangi Cihazlar Daha Çok Tercih Ediliyor?
Araştırma, medya tüketiminde kullanılan cihazları da ortaya koydu. Katılımcıların sahip olduğu cihazlarda ilk sırayı %99 ile cep telefonu aldı. Televizyon %94,8 ile ikinci, bilgisayar ve tablet %53,9 ile üçüncü sırada yer aldı. Radyo %14,5, oyun konsolu %8,4 ve e-kitap okuyucu ise %2,3 oranında kullanılıyor.
Günlük kullanım alışkanlıkları incelendiğinde:
-
Her gün internete bağlananların oranı %82,5
-
Televizyonu günlük izleyenlerin oranı %69,6
-
Sosyal medyayı her gün kullananların oranı %69,1
-
İsteğe bağlı yayın platformlarını her gün takip edenler %16,5
-
Radyo ve dijital müzik yayınlarını günlük dinleyenler %10,4
Televizyon İzleme Süresi Yaşla Artıyor
Katılımcıların günlük ortalama televizyon izleme süresi 3 saat 43 dakika olarak kaydedildi. Ancak 65 yaş ve üstü vatandaşlarda bu süre 5 saat 16 dakikaya yükseldi. Haftada en az bir kez televizyon izleyenlerin oranı ise %93,4.
En çok izlenen program türlerinde ilk sırayı haberler (%89,3) alırken, dizi ve filmler %85,7, yarışma programları %64 ve belgeseller %45,4 ile takip edildi.
Dizileri en çok izleyen yaş grubu 55-64 yaş arası oldu. Kadınların %92,2’si, erkeklerin %79’u dizi ve film izlemeyi tercih ediyor.
Sosyal Medya ve İnternet Kullanımı
Genç yaş grupları sosyal medyayı daha yoğun kullanıyor. 15-24 yaş grubunun sosyal medya kullanım süresi günlük ortalama 4 saat 5 dakika olarak ölçüldü. Katılımcıların %82,5’i her gün internete bağlanıyor ve sosyal medyayı günlük kullananların oranı %69,1.
İsteğe bağlı yayın platformlarına olan ilgi 2023’e göre arttı. Her 10 kişiden 3’ü, en az 2 platforma abone olmayı tercih ediyor.
Haber Takibinde Televizyon İlk Sırada
Ülke ve dünya gündemine ilişkin haber takibinde en güvenilir mecra televizyon (%91,9) oldu. Bunu sosyal medya (%77,8), internet haber siteleri (%73,7), radyo ve video paylaşım platformları izledi.
Haber kaynağı güvenilirliğinde sıralama: televizyon > yazılı basın > internet haber siteleri > sosyal medya > radyo > video paylaşım platformları şeklinde gerçekleşti.
Radyo ve Müzik Dinleme Alışkanlıkları
Katılımcıların %27’si radyo ve dijital müzik platformlarını düzenli dinliyor. Günlük ortalama dinleme süresi 1 saat 40 dakika olarak ölçüldü.
Kaynak: Anadolu Ajansı




