Elektrikli araçların (EV) dünya genelinde yaygınlaşmasıyla otomotiv endüstrisi tarihi bir dönüşüm sürecinden geçiyor. Küresel ölçekte yaşanan bu değişimde, özellikle Çinli üreticilerin teknolojik hamleleri ve patent savaşları öne çıkarken, Türkiye ise satış performansıyla dikkatleri üzerine çekti.
BloombergNEF verilerine göre, 2025’in ilk 7 ayında dünya genelinde elektrikli araç satışları geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 28 artarak 10,7 milyona ulaştı. Bölgesel dağılımda Çin 6,5 milyon, Avrupa 2,3 milyon, Kuzey Amerika 1 milyon ve diğer bölgeler 0,9 milyon adetle büyümeyi destekledi. Uzmanlar, yıl sonu küresel EV satışlarının 21,8 milyon adede ulaşacağını öngörüyor.
Türkiye’den Rekor Performans
Türkiye, söz konusu dönemde gösterdiği artışla dünya lideri konumuna yükseldi. LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik, Ocak-Ağustos 2025 döneminde Türkiye’deki EV satışlarının 51 bin 144 adetten 120 bin 857’ye çıkarak yüzde 136’lık bir büyüme kaydettiğini açıkladı. Nazik, “Türkiye, bu performansıyla yalnızca küresel trendi yakalamakla kalmadı, aynı zamanda dünyanın üzerinde bir ivme sergileyerek liderliğe ulaştı” değerlendirmesinde bulundu.
Patentlerde Güçlü Adımlar
Nazik, Türkiye’nin elektrikli araç teknolojilerinde patent üretiminde Avrupa ortalamasını geçtiğini ancak Çin, ABD, Japonya ve Güney Kore’nin gerisinde olduğunu belirtti. Çin’in yılda 1,59 milyon patentle dünya toplamının yüzde 48’ini tek başına oluşturduğunu vurgulayan Nazik, “Türkiye, oran bazında ABD, Çin ve Hindistan’ın önünde yer alıyor. Ancak sürdürülebilir büyüme için Ar-Ge yatırımları ve üniversite-sanayi iş birliklerinin artırılması kritik önem taşıyor” dedi.
Dönüşüm Sadece Binek Araçlarla Sınırlı Değil
Elektrikli dönüşümün binek otomobillerle sınırlı olmadığını ifade eden Nazik, “Çin, elektrikli otobüslerde liderliği sürdürüyor. Avrupa ve ABD’de kamu alımlarında elektrikli araçların payı her geçen gün artıyor. Türkiye’de Temsa, Otokar ve Karsan ihracatta önemli bir başarı grafiği çiziyor. Elektrikli kamyonlar ve hafif ticari araçlar da lojistik sektöründe yaygınlaşmaya başladı” diye konuştu.
Nazik, Avrupa ve Çin’de demiryolu hatlarının yüzde 60-70’inde elektrikli trenlerin kullanıldığını, Almanya, Fransa ve Japonya’nın ise bataryalı ve hidrojenli trenlerde öncü ülkeler olduğunu hatırlatarak, “2030’a kadar birçok ülkede dizel otobüs satışlarının sona ermesi bekleniyor. Türk üreticiler bu süreçte ihracat açısından büyük fırsatlar elde edebilir” ifadelerini kullandı.





