Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin demir yolu altyapısında tarihi bir döneme girildiğini açıkladı. Bakanlığa bağlı yürütülen çalışmalar kapsamında, 2026’da demir yolu hat uzunluğunun 14 bin 437 kilometreye ulaşması ve hızlı tren hatlarının 2 bin 769 kilometreyi geçmesi hedefleniyor.
Bakan Uraloğlu, AA muhabirine verdiği bilgilerde, demir yollarının güvenli, konforlu ve çevreye duyarlı ulaşım hizmeti sunacak şekilde modernize edildiğini vurguladı. “Cumhuriyetin ilk yıllarında başlayan demir yolu seferberliğine uzun yıllar verilen arayı telafi ediyoruz. Amacımız Türkiye’yi sadece bölgesel değil, küresel lojistik ağının merkezi haline getirmek” dedi.
Türkiye’yi Lojistik Üssü Yapacak Projeler
Uraloğlu, projelerin sadece bir ulaşım yatırımı değil, Türkiye’nin ekonomik ve stratejik bağımsızlığını güçlendirecek bir hamle olduğunu belirtti. Bakan, “Türkiye’yi doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine kapsayan kusursuz bir demir yolu ağıyla donatarak Avrasya’nın tartışmasız lojistik süper gücü hâline getiriyoruz” ifadelerini kullandı.
Akıllı ulaşım sistemleri ve dijital dönüşüm hamleleri ile hatların geleceğin teknolojileriyle donatılacağını söyleyen Uraloğlu, limanlarla entegre stratejik lojistik koridorlarla sanayi ve ihracatın hızlanacağını ekledi.
Yük ve Yolcu Taşımacılığında Hedefler Büyüyor
Bakan Uraloğlu, demir yolu taşımacılığında yolcu ve yük payını artırmayı öncelikli hedef olarak açıkladı. Bu kapsamda:
-
Mevcut hatların standartları yükseltilecek,
-
Yük taşımacılığına odaklanılacak,
-
Sanayi bölgeleri, limanlar ve lojistik merkezler ana hatlara bağlanacak,
-
Modlar arası taşımacılık yaygınlaştırılarak lojistik maliyetler düşürülecek.
Uraloğlu, bölgesel endüstrilerin liman ve demir yolu bağlantılarıyla uluslararası pazarlara erişimin güçlendirileceğini ifade etti.
Bütçe ve Hat Uzunluğu Planları
Demir yolu yatırımları için 2026’da 377 milyar lira, 2027’de 432 milyar lira ve 2028’de 474 milyar lira harcanması öngörülüyor. Çift hatlı demir yolu uzunluğunun ana hat içindeki payı 2026’da yüzde 19, 2027’de yüzde 21 ve 2028’de yüzde 26’ya yükseltilecek.
Hat uzunluğu planları ise şöyle:
-
2025: 14 bin 275 km
-
2026: 14 bin 437 km
-
2027: 15 bin 934 km
-
2028: 17 bin 728 km
Yüksek Standartlı Demir Yolu Hatları ve Kent İçi Raylı Sistemler
Uraloğlu, Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-İzmir, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve Adapazarı-Gebze-İstanbul Havalimanı-Halkalı hatlarında altyapı ve üstyapı çalışmalarının devam edeceğini belirtti.
Kent içi raylı sistemlerde de hedefler büyütüldü:
-
Raylı sistem uzunluğu 2026’da 487,1 kilometre,
-
2027’de 522,1 kilometre,
-
Kent içi istasyon sayısı 2026’da 260’a yükseltilecek.
Sinyalli Hatlar ve Hızlı Tren Hedefleri
Demir yollarının güvenliği artırmak için sinyalli hat oranı 2026’da yüzde 65, 2027’de yüzde 71 ve 2028’de yüzde 76 olarak planlandı. Yolcu taşımacılığında pay ise 2026’da yüzde 5,93, 2027’de yüzde 6,99 ve 2028’de yüzde 7,6 olacak. Hızlı tren hat uzunluğunun 2028’de 5 bin 343 kilometreye çıkması öngörülüyor.
Kaynak: Anadolu Ajansı




