Uzman uyardı: Market alışverişinde herkesin sıkça yaptığı o hata! Neden bazı ürünleri almamalısınız? Yakın zamanda yapılan bir araştırma, alışveriş sırasında birçok kişinin kritik bir yanlışa düştüğünü ortaya çıkardı. Market alışverişi kimi için keyifli bir aktivite iken, kimi için zorlayıcı ve yorucu bir iş haline geliyor. Ancak araştırmalar, alışveriş esnasında insanların sık sık önemli bir hataya düştüğünü gösteriyor.

İngiltere merkezli ve tüketim ürünleri ile hizmetlerini karşılaştırarak tüketicilerin hakları konusunda farkındalık yaratmayı amaçlayan Which? adlı kuruluşun son araştırması, market alışverişlerine yoğunlaştı.

Which? araştırmacıları, İngiltere genelindeki pek çok büyük markette gerçekleştirdikleri incelemelerde, göz hizasındaki ürünlerin, alt raflarda bulunan benzerlerinden daha pahalı olduğunu tespit etti.

Which? raporunda, daha bütçe dostu bir alışveriş için alt rafların da mutlaka gözden geçirilmesi gerektiği özellikle belirtildi.

Raporda, “En yüksek fiyatlı markalar genellikle göz hizasında sergilenirken, daha uygun fiyatlı ürünler alt raflarda konumlanıyor. Örneğin, aynı markette satılan iki farklı markanın 80’li poşet çaylarını ele alalım. Göz hizasındaki tanınmış markanın fiyatı 2,98 sterlin iken, alt rafta yer alan marketin kendi markasına ait ürün 2 sterline satılıyor. Ayrıca, marketin kendi markasının çayları yaptığımız kör tadım testinde büyük markaları geride bırakmayı başardı” ifadelerine yer verildi.

Marketlerin müşterilerini daha fazla harcamaya teşvik etmek için uyguladığı birçok strateji bulunuyor. Bunların en önemlilerinden biri ise “planogram” adı verilen, ürünlerin süpermarket raflarına stratejik ve planlı şekilde yerleştirilmesi yöntemi.

Nottingham Üniversitesi'nde operasyon araştırmaları dersleri veren Graham Kendall, The Conversation için yazdığı makalede planogramı, “perakende ürünlerinin raflarda satışları en üst düzeye çıkaracak şekilde yerleştirilmesini gösteren bir diyagram ya da model” olarak tanımladı.

Kendall, planogramlarla ilgili en yaygın stratejilerden birinin "eye level is buy level" (göz hizası, satın alma hizasıdır) olduğunu ifade ederek, "Göz hizasına konulan ürünlerin daha fazla satılma ihtimali yüksektir" diye açıkladı.

Kendall, “Daha yüksek fiyatlı ürünlerin genellikle göz hizasında ya da hemen üst raflarda yer aldığını, marketlerin kendi markalarının ise çoğunlukla en alt ya da en üst raflarda konumlandırıldığını fark edebilirsiniz. Bir dahaki market alışverişinizde kaç kez eğilmek ya da uzanmak zorunda kaldığınıza dikkat edin, sonuçlar sizi şaşırtabilir” dedi.

Planogramun yanı sıra ürünlerin market koridorlarındaki konumunun da büyük önem taşıdığını vurgulayan Kendall, “Bir görüşe göre, koridorun en başına yerleştirilen ürünlerin satışları genellikle düşük olur. Bunun sebebi, müşterilerin o koridorda gezinmeye alışması gerektiği ve ne alacaklarına karar vermek için biraz zamana ihtiyaç duymalarıdır” ifadelerini kullandı.

Which? uzmanları, bu tür pazarlama taktiklerine kapılmamak için en etkili yöntem olarak, markete gitmeden önce detaylı bir alışveriş listesi hazırlayıp, alışveriş sırasında bu listeye sadık kalmanın önemini özellikle vurguladı.

Which? raporunda, “Süpermarketler, müşterilerin daha fazla harcama yapmasını sağlamak amacıyla farklı taktikler de uyguluyor. Örneğin süt veya yumurta gibi temel gıda maddelerini marketin arka tarafına ve birbirinden uzak bölgelere yerleştirirler” uyarısı yapıldı.

Uzmanlar, “Daha sonra parlak renkli tabelalar, koridorların sonunda konumlandırılan teşhir rafları ile dikkat çekici indirim ve kampanyalarla müşterilerin karşısına çıkarlar. Ancak hazırladığınız alışveriş listesine bağlı kalarak bu tür taktiklere karşı kendinizi koruyabilirsiniz” değerlendirmesinde bulundu.

Editör Hakkında