Türkiye’de tüketiciler tarafından “yerli” olarak bilinen bazı markaların, aslında yabancı sermaye tarafından yönetildiği ortaya çıktı. Giyimden gıdaya, içecekten teknolojiye birçok alanda Türkiye markası sandığımız firmaların yabancı ülkelerle bağlantıları dikkat çekiyor.
Giyim ve Alışveriş Markalarında Yabancı Sahiplik
Bazı ünlü giyim markaları, yurtdışından gelen yatırımlarla Türkiye pazarında faaliyet gösteriyor:
-
Beymen – Katar
-
Yargıcı – Kuveyt
-
Cevahir AVM – Kuveyt
Tüketiciler, Türkiye markası zannettikleri bu firmaların yönetiminde yabancı yatırımcıların olduğunu bilmeden alışveriş yapıyor.
Gıda ve İçecek Sektöründe Yabancı Bağlantılar
Türkiye’de popüler olan süt, su ve içecek markalarının çoğu farklı ülkelere ait:
-
İçim Süt, Dost Süt, Hayat Su, Sırma, Erikli – Fransa
-
Kola Turka, Çamlıca, Saka Su, Kemal Kükrer – Japonya
-
Doğadan, Of Çay, Kent Gıda, Hacı Şakir – Amerika
-
Filiz Makarna – İtalya
Bazı ürünler ise içecek sektöründe bile yabancı sermaye kontrolünde bulunuyor.
Diğer Sektörlerde Yabancı Etki
Ev ve yaşam ürünlerinden teknolojiye kadar birçok alan yabancı sermaye ile etkilenmiş durumda:
-
Demirdöküm – Almanya
-
Baymak – Hollanda
-
Mutlu Akü – Güney Afrika
-
Petrol Ofisi – Hollanda
-
Gitti Gidiyor – Amerika
-
Trendyol – Çin
-
Can Bebe – Belçika
-
Hobi Şampuan – Hindistan
Tüketici Bilinci Önemli
Uzmanlar, tüketicilerin “yerli marka” algısına dikkat etmeleri gerektiğini belirtiyor. Türkiye’de üretiliyor olsa da marka sahipliği ve yönetim yapısı yurtdışında olan firmaların tercih edilmesi, ekonomi ve yerli üretim algısını etkileyebiliyor.




