İran-İsrail geriliminin ardından küresel taşımacılığın çeşitlendirilmesinin zorunlu hâle geldiğini vurgulayan Bakan Uraloğlu, Orta Koridorun bu süreçte Türkiye’yi lojistik üs konumuna taşıyacağını söyledi.
Uraloğlu, 27-29 Haziran tarihlerinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla düzenlenecek Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nun, Türkiye’nin uluslararası taşımacılıktaki stratejik vizyonuna yön vereceğini ifade etti.
Forumda, 70 ülkeden ulaştırma temsilcileri ve bakanlar İstanbul’da bir araya gelecek. Sektörel bazda düzenlenecek yuvarlak masa toplantılarında; karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu taşımacılığı ile dijitalleşme, sınır aşan altyapı koordinasyonu ve transit prosedürlerin uyumu masaya yatırılacak.
Uraloğlu, forumun Türkiye’nin bölgesel ve küresel düzeydeki ulaştırma politikalarının merkezine dönüşeceğini dile getirerek, “Çok modlu taşımacılıkta yeni bir çağın kapılarını aralayacağız,” ifadelerini kullandı.
Son dönemde yaşanan küresel krizlerin, taşımacılıkta tek güzergâha bağımlı kalmanın risklerini ortaya koyduğunu vurgulayan Uraloğlu, Türkiye’nin alternatif lojistik hatlara yatırım yaparak Orta Koridor’u öne çıkardığını belirtti.
“20 yılda ulaştırma ve iletişim altyapısına 293,5 milyar dolar yatırım gerçekleştirdik. Deniz, kara, demiryolu ve havayolunu birbirine entegre ettik. Bu yatırımlar sayesinde Hürmüz Boğazı gibi riskli geçitlerin alternatifi olan Orta Koridor’u güçlendiriyoruz,” dedi.
Uraloğlu, Çin’den Avrupa’ya kesintisiz taşımacılık sunan Orta Koridor’un, Süveyş Kanalı ve Ümit Burnu’na kıyasla çok daha kısa süreli taşıma imkânı sunduğuna dikkat çekti. “Süveyş’te 35, Ümit Burnu’nda 45 günü bulan taşımalar, Orta Koridor’da 15 günün altına inecek,” ifadelerini kullanan Bakan, 75 milyar dolarlık ticaret hacmine ulaşmayı hedeflediklerini açıkladı.
Türkiye’nin sadece kara sınırlarıyla değil, hava ve deniz limanlarıyla da bölgesel bir lojistik kavşak haline geldiğini belirten Uraloğlu, demiryolu yatırımlarını da aktardı. Hâlihazırda Halkalı-Kapıkule, Gebze-Köseköy, Yerköy-Kayseri, Kars-Aralık-Dilucu ve Sivas-Zara hatlarında toplam 651 kilometrelik demiryolu çalışması devam ederken, 1.394 kilometrelik yeni demiryolu projeleri için de planlama sürüyor.
“Orta Koridor, denizyoluna göre iki kat hızlı, havayoluna göre dört kat ekonomik. Türkiye, küresel lojistik merkez olma hedefine emin adımlarla ilerliyor,” dedi.
TEK HATA BAĞIMLILIĞINA SON
Bakan Uraloğlu, tek bir ulaştırma hattına bağımlılığın risklerini vurgulayarak, “Son 20 yılda ulaştırma ve haberleşmeye 293,5 milyar dolar yatırım yaptık. Deniz, kara, demiryolu ve havayolunu entegre eden alternatif güzergâhlar geliştiriyoruz. Orta Koridor, Hürmüz Boğazı gibi riskli deniz yollarına stratejik alternatif sunuyor,” dedi.
Orta Koridor’un, Çin’den Avrupa’ya demiryoluyla kesintisiz yük taşımacılığı sağladığını belirten Uraloğlu, “Süveyş Kanalı 35, Ümit Burnu 45 gün sürerken, Orta Koridor’da taşıma süresi yatırımlarla 15 günün altına inecek. Yıllık 6,5 milyon ton yük ve 75 milyar dolarlık ticaret hacmi hedefliyoruz,” diye konuştu. Bakan, Halkalı-Kapıkule, Gebze-Köseköy, Yerköy-Kayseri, Kars-Aralık-Dilucu ve Sivas-Zara’da 651 kilometre demiryolu çalışmasının devam ettiğini, bin 394 kilometrelik yeni hat projelerinin de planlandığını ekledi.
Uraloğlu, Orta Koridor’un denizyoluna göre iki kat hızlı, havayoluna göre dört kat ekonomik olduğunu vurgulayarak, Türkiye’nin küresel ticaretteki rolünün her geçen gün büyüdüğünü ifade etti.
Kaynak: İGF