İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, Türkiye otomotiv sektörünün gelişim yolculuğunda üç kritik kırılma noktası olduğunu vurguladı. Avdagiç, “Togg, Türk otomotiv tarihindeki yüksek teknolojiyle bütünleşmiş üçüncü kırılma noktamızdır” ifadelerini kullandı.
Türkiye’nin yerli otomobil hayali, 1961’de üretilen "Devrim" otomobiliyle ilk kez somutlaşmıştı. Seri üretime geçemese de Devrim, Türk sanayileşmesinde önemli bir dönüm noktası olarak tarihe geçti.
Türkiye’de Otomotiv Ekosisteminin Evrimi
Avdagiç, AA muhabirine yaptığı açıklamada Türkiye’de otomotiv üretiminin kökeninin Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzandığını söyledi. 1929’da İstanbul Ticaret Odası’nın Tophane Ambarları’nı, otomobil üretimi için Ford Motor Company’ye devrettiğini ve böylece Türkiye’de ilk otomotiv fabrikasının temellerinin atıldığını belirtti.
Avdagiç, bu girişimin kısa sürede sona ermesine rağmen, Türkiye’de otomobil üretme kültürünün ve sevdasının başladığını ifade etti. “Gerçek kırılma noktası ise 1961’de Devrim’in üretimiyle Türk mühendislerinin yerli otomobil yapabileceğini kanıtlamasıdır” dedi.
Togg: Devrim’in Mirasını Devam Ettiriyor
İTO Başkanı, 1960’larda BMC ve Otosan’ın montaj üretimiyle başlayan süreçten 1970’lerde Oyak-Renault ve TOFAŞ’ın yabancı işbirlikleriyle ciddi bir otomotiv ekosisteminin oluştuğunu anlattı. Merhum Başbakan Necmettin Erbakan’ın “Kendi otomobilimizi yapacağız” söylemiyle başlayan vizyonun, 1980’lerde Cumhurbaşkanı Turgut Özal döneminde ekonomik değişimle pekiştiğini kaydetti.
“Bu ikinci kırılmaydı. Türkiye, uluslararası rekabet edebilir bir otomotiv tedarik sanayisi ortaya koydu. Artık Ford Otosan, Toyota Türkiye, Hyundai Assan gibi üretim üsleri ülkemizde faaliyet gösteriyordu. AR-GE merkezleri kuruldu, mühendislik ve tasarım kabiliyetimiz gelişti. Ve 21. yüzyılda Devrim’in başlattığı başarı hikayesinin adı Togg oldu” dedi.
Togg ve Dijital Geleceğin Kapısı
Avdagiç, küresel otomotivdeki dönüşüme de dikkat çekti. Elektrikli otomotivin hızla yaygınlaştığını belirten Avdagiç, “Togg, Türkiye’nin dijital geleceğine açılan kapıyı sadece aralamadı, sonuna kadar açtı. Akıllı araç teknolojilerinde yol gösteren bir kutup yıldızı oldu” ifadelerini kullandı.
Togg’un üretiminin yerli pil, elektrik motoru ve diğer komponentlerin üretimiyle klasik otomotiv üretiminden elektrikli araç pazarına geçişi hızlandırdığını söyledi. Avdagiç, Türkiye’nin bu alanda büyük potansiyele sahip olduğunu ve 200’ün üzerinde otomotiv AR-GE merkezinin bunun göstergesi olduğunu vurguladı.
Otomotiv Sektörü: Türkiye Ekonomisinin Motoru
Avdagiç, otomotiv sektörünün ihracat, istihdam ve AR-GE açısından ekonomiye katkısının büyüklüğüne değindi. 2024’te 1 milyon 468 bin 393 motorlu araç üretimi ile Türkiye’nin Avrupa’da 4. büyük üretici olduğunu hatırlattı.
“Otomotiv, 250 bini aşkın çalışanıyla Türk emeğinin niteliğini ve araştırma ruhunu geliştiriyor. Sektör AR-GE’yi üretimin önünde tutuyor ve bu nedenle ekonomimizin itici gücü konumunda” dedi.
Avdagiç, bir ülkenin sanayi ve teknolojisinin izinin en net şekilde otomotiv sektöründen takip edilebileceğini belirtti. “Endüstriyel bilgi birikimi ve insan gücü önce bu sektörde gelişiyor, sonra diğer sektörlere yayılıyor” diye ekledi.
Togg’un Sektöre ve Yeni Girişimlere Katkısı
Togg ile Türkiye, otomotivde kendi markasını yaratma eşiğini aştı. Avdagiç, Togg’un kalitesi ve dayanıklılığıyla sektörde yeni girişimlerin ve teknoloji yatırımlarının tetikleyicisi olacağını vurguladı.
“Togg, Türkiye’de AR-GE, yazılım, batarya teknolojileri ve mobilite çözümlerinde yeni bir bakış açısının önünü açtı. Yurt dışına satılması, hem ihracat potansiyelini artıracak hem de yeni girişim ve yatırımları teşvik edecek” dedi.
Kaynak: Anadolu Ajansı





