Buna göre, tüketiciler satın aldıkları ürün veya hizmetlerden 30 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkını kullanabilecek.
Sabit mağaza veya perakende noktası olmadan, birebir iletişimle ürün ve hizmet satışı yapılan doğrudan satış sisteminde yaşanan mağduriyetlerin önüne geçmek amacıyla hazırlanan taslak, sektördeki güvenilirliği artırmayı hedefliyor. Tüketici Konfederasyonu Başkan Vekili İbrahim Güllü, cayma süresinin 14 günden 30 güne çıkarılmasının tüketici hakları açısından önemli bir adım olduğunu belirtti.
Güllü, yeni düzenlemeyle tüketicilerin satın aldıkları ürünleri 30 gün içinde iade edebileceğini, satıcıların ise bu sürede yapılan ödemeleri masraf yansıtmadan iade etmekle yükümlü olacağını ifade etti. Ayrıca, doğrudan satış yapan kişilerin sisteme girip çıkma süreçlerinde herhangi bir cezai sorumluluklarının olmayacağı bildirildi.
Taslakta, doğrudan satış şirketlerinin faaliyet gösterebilmesi için “satış yetki belgesi” alma zorunluluğu da yer alıyor. Bu uygulamanın, tüketiciyi mağdur eden firmaların piyasa dışına çıkmasına ve sektörde güven ortamının sağlanmasına katkı sunacağı vurgulandı.
Şirketlerin, posta, SMS, e-posta veya internet gibi temas içermeyen yollarla tüketicilere cayma hakkı ve ürün bilgilerini açık ve anlaşılır şekilde iletme yükümlülüğü getiriliyor. Böylece tüketicilerin bilgilendirilme hakları doğrudan satış sisteminde daha etkin korunacak.
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, taslağın ekonomi ve teknoloji alanındaki gelişmeler doğrultusunda alternatif satış sistemlerinde tüketiciyi korumaya yönelik önemli bir adım olduğunu söyledi. 30 günlük cayma hakkının mevcut tüketici yasasıyla uyumlu olduğunu vurgulayan Deniz, yetki belgesi zorunluluğunun ise tüketici mağduriyetlerini azaltmada etkili olacağını belirtti.
Kaynak: HABER MERKEZİ





