Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, motorlu araç güvenliğini ve tip onayı süreçlerini güncelleyen yeni yönetmeliği Resmî Gazete’de yayımladı. “Motorlu Araçlar ve Römorkları ile Bunlar İçin Tasarlanan Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Ünitelerin Genel Güvenliği ve Yapım Özellikleri Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile araç üreticileri ve kullanıcıları için yeni teknik standartlar yürürlüğe girdi.
Yönetmelikle birlikte azami boyutları aşan araçlara, bölünemez yük taşıyanlar dahil, AB tip onayı verilebilecek. Tip onayı ve uygunluk belgelerine “izin verilen azami boyut istisnası” veya “bölünemez yük” ibarelerinin eklenmesi zorunlu hale getirildi. Ayrıca araç tescil plakaları ve çekme kabiliyetiyle ilgili maddelerde de önemli değişiklikler yapıldı.
Buna göre, 7 Temmuz 2026 tarihinden itibaren O3 ve O4 kategorisindeki araçlarda ön ve ikinci arka tescil plakalarının teknik standartlara uygun olması zorunlu olacak. Standartlara uymayan araçlar piyasaya arz edilemeyecek, tescil edilemeyecek ve hizmete giremeyecek. Çekme tertibatlarına uymayan yeni araç tiplerine de tip onayı verilmeyecek; mevcut araçlar için bu uygulama 7 Temmuz 2027’de devreye girecek.
O3 ve O4 araçlarının ikinci arka tescil plakası için iki ayrı yer belirlenirken, plakalar ±5° diklikte olacak ve ±15° tolerans imalatçı talebiyle uygulanabilecek. Çekme kabiliyeti açısından araçların 100 metre mesafede çekilebilirliği sağlanacak.
Her aracın şasi üzerine benzersiz VIN işaretlemesi yapılacak ve üretimden çıkış itibarıyla 30 yıl boyunca izlenebilecek. Bunun yanında, Ek-VIII’de “Kaldırabilir dingil” tanımı güncellenirken, Ek-XIII ve Ek-XIV’de teknik tablolar ve maddelerde bazı düzenlemeler yapıldı, bazı hükümler ise yürürlükten kaldırıldı.
Yönetmelik yayımlandığı andan itibaren yürürlüğe girdi, bazı maddelerin uygulanması ise 2026 ve 2027 yıllarında başlayacak. Bakanlık, değişikliklerin hem araç güvenliğini artırmayı hem de üreticiler için standart süreçler oluşturmayı hedeflediğini belirtti.




