ALİ CANİP YÖNTEM 

Milli edebiyata yöneltilen eleştirilere cevap niteliğinde yazılar yazmıştır.

Eserleri: Geçtiğim Yol; Milli Edebiyat Meselesi ve Cenap Bey ile Münakaşalarım; Ömer Seyfettin’in Hayatı ve Eserleri, Türk Edebiyatı Antolojisi. 

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ 

XX. yüzyıl yazar ve edebiyat tarihçilerimizdendir.

Eserleri: Türk Dili ve Edebiyatı Hakkında Araştırmalar, Türk Edebiyatı Tarihi, Türkiye Tarihi, Bugünkü Edebiyat; Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Saz Şairleri.

HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER 

Hitabet ve nutuklarıyla tanınır.

Eserleri: Dağ Yolu (hitabeleri) ve Günebakan (makaleleri).

AHMET HİKMET MÜFTÜOĞLU 

Türkçülük ve halkçılık için mücadele etmiştir.

Eserleri: Gönül Hanım; Çağlayanlar ve Haristan ve Gülistan.

YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU 

Edebiyatımızda “nehir roman” denen birbirinin devamı olayları anlatan roman türünün güçlü isimlerindendir.

Üsluba önem veren sanatçının cümleleri sağlam ve anlatımı da güçlüdür.

Realizmin etkisi görülür.

Tezli romanın ilk örneklerini vermişti.

Romanları belirli tarihi dönemleri başarıyla işler.

Eserleri: Kiralık Konak, Yaban, Nur Baba, Sodom ve Gomore, Ankara, Panorama, Hüküm Gecesi, Bir Sürgün, Hep O Şarkı; Bir Serencam, Rahmet, Milli Savaş Hikayeleri; Erenlerin Bağından, Okun Ucundan; Atatürk, Ahmet Haşim; Anamın Kitabı, Vatan Yolunda, Zoraki Diplomat, Politikada 45 Yıl, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları; Nirvana.

HALİDE EDİP ADIVAR 

İlk kadın sanatçımızdır.

İlk romanlarında aşk konusunu işlemiş ve kadın psikolojisi üzerinde durmuştur. Daha sonraları ise Türkçülük, milliyetçilik ve memleketçilik konularına yönelmiştir.

Realizmin etkisi görülür.

Milli mücadeleye bizzat katılmıştır ve bunu eserlerinde işlemiştir.

Batı ve Doğu değerlerini eserlerinde ustalıkla kullanmıştır.

Eserleri:(Roman) Handan (otobiyografi), Seviye Talip, Raik’in Annesi, Son Eser, Mev’ud Hüküm, Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Yol Palas Cinayeti, Akıle Hanım Sokağı; (Öykü) Harap Mabetler, Dağa Çıkan Kurt, Kubbede Kalan Hoş Seda, İzmir’den Bursa’ya; (Anı) Türkün Ateşle İmtihanı, Mor Salkımlı Ev; (Tiyatro) Kenan Çobanları, Maske ve Ruh.

REŞAT NURİ GÜNTEKİN  

Romanlarında dekor olarak taşra, kasaba ve şehirleri tip, problem ve görüşleriyle Anadolu görülür.

“Cemil Nimet” takma adıyla yazdığı ilk romanı Harabelerin Çiçeği’dir.

Milli edebiyatçılar içinde Anadolu’yu yakından tanıyan ve gerçekçi bir şekilde anlatan yazar olmuştur. 

Yapıtlarında yanlış Batılılaşma, batıl inançlar, insan ilişkileri, ahlaki yapı ve günlük olayları sıklıkla işler.

Müfettişlik ve öğretmenlik yapmıştır.

Eserleri: Çalıkuşu, Yeşil Gece, Yaprak Dökümü, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi, Kavak Yelleri, Acımak, Kan Davası, Miskinler Teknesi; Tanrı Misafiri, Sönmüş Yıldızlar, Leyla ile Mecnun, Olağan İşler; Balıkesir Muhasebecisi, Tanrıdağı Ziyafeti, Hançer, Taş Parası, Hülleci, Eski Rüya, Boyunduruk, Eski Ahbap; Anadolu Notları.

REFİK HALİT KARAY 

Mizahi öyküleri ile bilinir.

Kirpi lakabını kullanır eleştiri yazılarında.

Aydede adlı mizah dergisini çıkarmıştır.

Eserleri: Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri; Bugünün Saraylısı, İstanbul’un İç Yüzü, Yezidin Kızı, Çete, Sürgün, Bu Bizim Hayatımız, Nilgün, Yeraltında Dünya Var, Kadınlar Tekkesi, Dişi Örümcek, Dört Yapraklı Yonca; Bir Ömür Boyunca, Minelbab İlelmihrab; Kirpinin Dedikleri, Sakın Aldanma İnanma Kanma, Tanıdıklarım, Guguklu Saat, Bir Avuç Saçma, İlk Adım, Üç Nesil Üç Hayat, Ay Peşinde, Ago Paşa’nın Hatıratı; Deli, Kanije Müdafaası.