Türkiye, demiryolu taşımacılığında yerli ve milli üretim atağını hızlandırıyor. Önümüzdeki yıl, saatte 160 kilometre hız yapacak 9 milli elektrikli tren seti ile saatte 225 kilometre hıza sahip ilk milli hızlı tren raylara inmeye hazırlanıyor.

AA muhabirinin derlediği 2026 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’na göre, öncelikli hedef, raylı sistem araçlarında yerlilik oranını artırmak ve yerli sanayinin tasarım, üretim ve AR-GE kabiliyetlerini güçlendirmek olarak belirlendi.

Yerli Sanayiye Katkı ve AR-GE Önceliği

Programda, her türlü raylı sistem aracının ve alt bileşenlerinin tasarımı, üretimi, bakım ve onarımının yerli imkanlarla yapılması hedefleniyor. Kamu alımlarının yerli üretimi destekleyecek şekilde kullanılması, tasarım ve AR-GE faaliyetlerinin teşvik edilmesi ise sürecin önemli adımları arasında yer alıyor.

Orta vadede oluşacak talep ve ihtiyaçlar analiz edilerek, mahalli idareler de dahil olmak üzere yerli raylı sistem araçlarının tedariki için gerekli düzenleme ve finansal tedbirler hayata geçirilecek.

TÜRASAŞ ve Milli Hızlı Tren Projesi

Milli hızlı tren ve diğer raylı sistem araçlarının üretimi, Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayi AŞ (TÜRASAŞ) bünyesinde yürütülüyor. Prototip çalışmaları tamamlandığında, saatte 225 kilometre hız yapabilen milli hızlı tren, saatte 160 kilometre hızdaki 9 milli elektrikli tren seti ve 30 milli elektrikli anahat lokomotifi TÜRASAŞ tarafından temin edilecek.

Ayrıca, “Coco Aks Tertibatlı Milli Lokomotif Platformu Projesi” ile demir yolu bakım aracının tasarım çalışmaları tamamlanarak prototip üretimine başlanacak.

Milli Hızlı Tren Fabrikası Kuruluyor

Türkiye'de dijital temelli iş modelleri hızla yayılıyor
Türkiye'de dijital temelli iş modelleri hızla yayılıyor
İçeriği Görüntüle

TÜRASAŞ Sakarya Bölge Müdürlüğü bünyesinde kurulacak Milli Elektrikli Hızlı Tren Seti İmalat ve Test Fabrikası inşaatına başlanmış durumda. 15 bin metrekare büyüklüğündeki fabrika, yıllık 12 hızlı tren seti üretim ve test kapasitesine sahip olacak. Fabrikanın, ekonomiye yılda yaklaşık 3,5 milyar lira katkı sağlaması öngörülüyor.

Programda ayrıca, çevresel etkilerin ve maliyetlerin azaltılması amacıyla demir yolu ve deniz taşımacılığına öncelik verileceği, elektrikli çeken araç sayısının artırılacağı da vurgulandı.

Kaynak: Anadolu Ajansı

Kaynak: AA