Hat dondurma işlemlerinde Isparta Tüketici Hakem Heyeti Başkanı Sn.Ahmet ÇEVİK heyetine yapılan  bir başvuru ve alınan kararı değerlendirmek üzere bize iletmiş. Isparta’da ikamet eden tüketici “internetini kapattırmasına rağmen iki gün sonra talimat vermeden açıldığını ve 8 aylık borcun olduğunu ve icra ile uğraşmamak için ödediğini ancak haksız olarak ödediği bu ücretin geri ödenmesini” talep etmek üzere heyete başvuruyor. Heyet doğal olarak sağlayıcının savunmasını talep ediyor. Sağlayıcı savunmasında “tüketicinin aboneliğin iptali için kendilerine başvuruda bulunduğunu iki gün sonra çağrı merkezi vasıtasıyla tüketiciye dönüş yapıldığını ve kendisine 90 gün sürelik “hat dondurma” teklif edildiğini ve tüketicinin de buna  onay verdiğini” iddia ediyor. Hattın bu süre sonunda otomatik olarak açıldığını bu vakitten sonra hattı kullanmasa bile açık bulundurulan hat bedelini ödemekle yükümlü olduğunu bu nedenle başvurunun reddedilmesi gerektiğini savunuyor. Savunma yazısına eklediği CD ile konuşma metnini göndererek savını güçlendirmeye çalışıyor.   Hat dondurulmuş ise açılmasına 3 gün kala tüketici uyarılmalıdır! Heyet tarafların iddialarını aldıktan sonra konuyu sağlıklı bir şekilde değerlendirmek amacıyla TKHK ile birlikte konu ile ilgili özel mevzuata gitmiş ve bir sonuca varmış. Özel düzenleme derken bu konuya açıklık getiren ‘Elektronik Haberleşme Sektöründe İleri tarihli İşlemlere İlişkin Usul ve Esaslar’ uyuşmazlığı çözebilecek önemli bir başvuru kaynağı niteliğinde. Düzenlemenin ‘İleri tarihli Talep Edilebilecek İşlemler’ başlıklı 8/2 maddesinde bu konuda çok net bir çerçeve çizildiğini görüyoruz: “İleri tarihli işlem talebinin gerçekleştirileceği tarihten en fazla üç gün önce işletmeci aboneye talebini hatırlatan, abonenin bu talebini iptal etmek istemesi halinde yapması gereken işlemleri veya iptal etmemesi halinde talebinin işleme konulacağını belirten bilgilendirmeyi asgari elektronik posta, kısa mesaj ya da arama yöntemlerinden birisi ile yapar.” Buna göre, eğer tüketicinin ‘hat dondurma’ talebi varsa, bunun işleme alınması ve dondurulma süresinin bitimine yakın bir tarihte (düzenlemeye göre, hattın açılacağı tarihten en fazla üç gün önce) tüketicinin bilgilendirilmesi gerekir ki böylelikle tüketici hattın açıldığından haberdar olur ve hattı fiilen kullanmaya başlar. Ancak düzenlemeden anlıyoruz ki Tüketici bu aşamada dahi hat açılma talebini yine kabul etmeyebilir ve sözleşmeyi sonlandırabilir Diğer taraftan, her ne kadar tüketicinin “hat dondurma” talebinin kabul edildiği ileri sürülmüş ve buna dair konuşma kaydı da kanıt olarak sunulmuş ise de konuşmanın içeriği tüketicinin hat dondurma teklifini kabul ettiği savını kanıtlar nitelikte olmadığı sonucuna varılmış. Heyetin gerekçesi bu konu özetle şöyle “çağrı merkezi görevlisinin tüketici ile çok hızlı konuşarak, sürekli bilgi aktararak tüketicinin düşünmesine ve not almasına fırsat vermediği; işi oldubittiye getirerek konuşmayı sürdürdüğü anlaşılmaktadır.” Heyete göre, “hat dondurma” olarak tanımlanan sözleşme zaten akdedilmemiştir ve bu nedenle de tüketici herhangi bir yükümlülükle yükümlendirilemez.   Şikayet ve karardan çıkaracağımız sonuç Tüketiciler gerek gördükleri zaman abonelik sözleşmesini feshetme hakkına sahiptirler. Diğer taraftan, sözleşmeyi feshetmeden belli bir süreliğine hizmetin durdurulmasını da isteyebilirler. Bu durumda sağlayıcı hattın yeniden açılacağı günden en fazla üç gün önce tüketicinin uyarılmalıdır, aksi takdirde herhangi bir yükümlülükle yükümlendirilemezler. Bir diğer husus da şudur; eğer tüketici sözleşmeyi feshetmek için başvuruda bulunmuş ve sağlayıcı yeni bir teklif ile tüketicinin karşısına çıkmış ise tüketicinin ikna edildiğinin ve yeni duruma ilişkin onayının alındığını tereddüte yer vermeyecek şekilde ıspatlayabilmelidir.  Aksi halde hizmeti verse bile bu hizmet bir sözleşmeye dayanmadığından tüketici için bir bağlayıcılığı olmayacaktır.   Ve bir teşekkür Çok yerinde gerekçelerle tüketicinin mağduriyetini gideren Isparta Tüketici Hakem Heyetini tebrik ediyor bu duyarlılığın devamını diliyoruz.