Kahramanmaraş ulaşımının geçmişi, bugünü ve geleceği ile ilgili bu yazıyı yazmaya karar verdiğimde ulaştırma bakanının ilimizi ziyaret edeceğinden habersizdim.

Bu durum bizim gibi muhafazakar çevrelerce tevafuk, laik ve seküler çevrelerce ise tesadüf diye ifade edilir.

Son günlerce sıkça gündeme geldiği gibi Kahramanmaraş’ın geçmişten bugüne hep bir ulaşım sorunu olagelmiştir.

Demiryolu meselesi benim için biraz ata dede meselesi. 1940 lı yıllarda annemin babası yani dedem Türkoğlu-Köprüağzı arası tren yolu yapım işinde çalışmak için hergün sabahın erken saatlerinde Uzun söğüt köyünden yaya olarak yaklaşık 15 km civarında bir yolu sabah akşam katedermiş.

Asıl önemlisi de 1950 yılların ortasından itibaren Türkoğlu-Bahçe-Salmanlı-Gaziantep, Kahramanmaraş ve son olarak  kısa süreliğine Zonguldak’ta 30 yılı aşkın süre ile DDY  da görev yapan bir babanın evladıyım. İşte bu nedenle demir yolu ulaşımı her daim ilgimi çekmiştir.

Gelelim Maraş’ın ulaşım meselesine.

Öncelikle Tren garı binası, restoranı ve çalışanlar için yapılmış lojmanların evsafına ve sayısına bakıldığında Köprüağzı bağlantısı ile hizmet vermek için yapılmış diyemiyoruz. Kahramanmaraş tren garı ve diğer yapılardan anlaşılacağı üzere Şanlıurfa-Gaziantep-Kahramanmaraş üzerinden orta Anadolu bağlantısı için bu güzergâhın Kayseri bağlantısının planlandığını görebiliyoruz.

Ayrıca Siirt-Malatya, Adıyaman cihetinin Kurtalan ekspresi ve yük trenlerinin yine Maraş üzerinden Adana- Konya şeklinde olduğunu görebiliyoruz.

 Şanlı Urfa- Akçakale, Gaziantep , Kahramanmaraş üzerinden de Adana, Ankara ve İstanbul Haydarpaşa hattının gayet makul bir cihet olduğu anlaşılmakta.

Lakin ne oluyorsa oluyor tıpkı bugün hızlı tren de olanlar 1940 lı yıllarda oluyor. Narlı-Kahramanmaraş üzerinden Türkoğlu bağlantısı iptal edilip Köprüağzı diye bir istasyon üzerindenr tek yönlü çalışan kör bir hat oluşturulup bu güzide şehir ana hattın dışına atılıyor.

Değerli hemşerilerim bu 1940 yıllarda olduğu gibi bugün hızlı terende olduğu gibi otoyolda da aynı uygulama yapılarak ilimiz ana güzergahların dışında tutulup bağlantı yollarını kullanmak zorunda bırakılmıştır.

Soru 1: Demiryolu hattımız Narlı- Kahramanmaraş-Türkoğlu olarak transit çalışsaydı kıyamet mi kopardı?

Soru 2: Oto yol Nurdağı- Narlı şeklinde  değil de, Nurdağı, Kahramanmaraş- Narlı üzerinden Gaziantep’e’ bağlansaydı kıyamet mi kopardı?.

Soru 3 : Hızlı tren projesi yine aynı yaklaşımla Nurdağı bağlantılı olacağına Nurdağı-Kahramanmaraş-Gaziantep şeklinde transit olsaydı kıyamet mi kopardı?

Elbette kıyamet kopmazdı. Şehrimizin sanayi, ticaret, sosyal ve kültür hayatı için bir çok imkanı beraberinde getirirdi şüphesiz.

Olmuş ile ölmüşe çare yoktur diye bir söz vardır biliriz. Ölmüşe elbet çare yoktur ancak olmuşa çare her zaman mümkündür, nasıl mı?

Şöyle: Mevcut Türkoğlu-Köprüağzı-Narlı istasyonları üzerinden işleyen hat Türkoğlu-Kahramanmaraş arasına döşenecek 20 km lik bir hatla Türkoğlu-Kahramanmaraş- Narlı şekline dönüştürülebilir. Bunun çok fazla bir maliyeti de olmaz. Köprüağzı istasyonu iptal edilir Maraş’a yükü olmayan ya da Maraş’tan yükü olmayan yük trenleri direk Narlı-Türkoğlu üzerinden çalışabilir.

Henüz proje aşamasında olan hızlı tren projesi ise vakit kaybetmeden yukarıda zikrettiğimiz gibi Kahramanmaraş ı ana hat olarak projeye dahil edilerek  Adana-Kahramanmaraş-Gaziantep hızlı tren projesi olarak ilan edilmelidir.

Uzun vadeli olarak ise hem Gaziantep, hem de Malatya istikametinden gelen  ve o istikamete gitmek üzere Kahramanmaraş-Kayseri üzerinden Karadeniz ve Türki cumhuriyetler  bağlantısının planlanıp projelendirilmesi şehrimizin gelişmesine önemli katkı sunacaktır .

Şehrimizi ziyaret edecek olan ulaştırma bakanımıza bu soruların sorulması ve cevaplarının alınması gerekmektedir. Haber  yapan basın mensupları arkadaşlarımızdan beklentimizdir.

Son olarak şehrimizin ulaşım sorunlarının çözümü başta bu şehrin siyasetçileri olmak üzere valisi, büyükşehir belediye başkanı, sivil toplum  örgütleri, şehrin kanaat önderleri ve elbette 2023 de sandık başına gidecek olan seçmenin bu meselenin takipçisi olmasıyla halledilecek bir konudur.

Bizler bugün olduğu gibi bundan sonra da zaman zaman şehrimizin ulaşım konusunu gündeme getirmeye devam edeceğiz. 2023 de bu şehirden oy almak isteyen mevcut iktidar ve iktidar olmak isteyen muhalefet partileri bu konuyu ihmal etmesinler. Maraşlı artık kenarda bırakılmak, nasılsa bize oy verirler anlayışı ile oyalanmak istemiyor.

97 yıl önce kurulan yeni cumhuriyetin temellerinin atılmasında yaktığı kurtuluş ateşiyle aslında her zaman ilgi ve alakayı hak eden bu şehre artık hak ettiği değeri vermek, gereken kadirşinaslığı göstermek devletin vazifesidir.

Kalın sağlıcakla