Türkiye Finans Katılım Bankası’nın Fast Company dergisi iş birliğiyle yıl boyunca gerçekleştirdiği “Üretime Dönüş” buluşmalarının üçüncüsü “İnsan Odaklı Yeni Dönem” oturumuyla 13 Ocak Çarşamba günü gerçekleştirildi. Ev sahipliğini Türkiye Finans Genel Müdür Vekili Murat Akşam’ın yaptığı dijital oturumun konukları Migros Ticaret A.Ş. İcra Başkanı Özgür Tort, Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, Next Akademi Kurucusu Levent Erden ve Yazar & LinkedIn Eski İnsan Kaynaklarından Sorumlu Başkan Yardımcısı Steve Cadigan oldu.

MURAT AKŞAM: “İNSANA DOKUNAN BİR FİNANS YÖNETİMİ YAPMAYA DEVAM EDECEĞİZ.”

Dijital oturumda konuşma yapan Türkiye Finans Genel Müdür Vekili Murat Akşam, insan odaklı olarak değerlendirdiği yeni dönemin en başında olağan üstü koşullar ve değişen ihtiyaçlar kapsamında müşterilerin finansman ihtiyaçlarının arttığına değindi. Yeni dönemde şubelere gelen müşteri sayısının azalırken; mobil uygulamalardan, dijital kanallardan hizmet almak isteyenlerin yüzde 50’lere varan oranda bir artış gösterdiğini kaydeden Murat Akşam şunları söyledi: “Sektörümüz yenilikçi ürünler, dijital hizmetler anlamında çalışmalarını aralıksız sürdürüyor ve Türkiye Finans olarak bizler de bu konuda lider olmaya çalışıyoruz. Biz de hızlıca dijital kanallarımızı devreye aldık, dijital alt yapısı kuvvetli ürünlerimizi tek tek hizmete açtık. Artık bildiğiniz üzere para transferi saat 17.00’den sonra tüm bankalar arasında mümkün hale geldi. EFT sistemi 24 saate yayıldı. Önümüzdeki dönemde de finans tarafı bütünüyle zaman ve mekan bağımsız olarak ilerlemeye devam edecek. Sektörümüz 7 gün 24 saat boyunca müşterilerimize hizmet vermeye başladı. Türkiye Finans olarak sokağa çıkma kısıtlamalarında şubelerimizin kapalı veya açık olması fark etmeksizin, dijital kanallardan hizmet vermeyi sürdürüyoruz. Kısacası 7 gün 24 saat, şubede veya evde müşterimiz olabilecek, finansman başvurusu yapabilecek veya katılım hesabı havuzlarını dijital olarak değerlendirebileceksiniz. Örneğin mobil uygulamamız TFX Target müşterilerimizin haftada 5 gün 24 saat döviz ve kıymetli maden ürünlerinde yatırım hizmetleri alabildikleri bir platformken artık oturduğunuz yerden hisse senedi alıp satabileceğiniz bir yatırım platformuna dönüştü. Yeni dünyanın temel dönüşümünün dijital anlamda olduğunu söylemek mümkün” dedi. Yeni dönemde dijitalleşmenin, robotların olacağını ancak mutlaka insan odağından ayrılmayacaklarını vurgulayan Akşam, insanın olmadığı bir yapının hiçbir zaman varlığını koruyamayacağını dile getirdi. Türkiye Finans Genel Müdür Vekili Murat Akşam, “Hepimiz insanız. İnsana dokunan, insanı odağına alan bir yapı ile devam ediyoruz ve etmek de zorundayız. Doğrusu da bu. Biz, insana yatırım diyor, insana yatırım yapmaya devam diyoruz. İnsan ve üretim bize kazandırır. Türkiye Finans olarak biz, pandemi döneminde önce insan dedik ve toplumun farklı kesimleri için üretmeye, çalışmaya devam ettik. Öncelikle sağlık çalışanlarını ele aldık. Elbette tüm sektörler ayakta kalmak, devam edebilmek için çok fedakârca çalıştılar, çalışmaya da devam ediyorlar. Ancak sağlık çalışanlarını bu konuda önceliklendirerek ihtiyaçlarını hızlıca tespit ettik ve hemen onlara özel bir kampanya çalıştık. Ardından yaşlı olarak görmediğimiz, büyüklerimiz olarak saydığımız 65 yaş üstü olan müşterilerimizin hizmetine koştuk. Tüm bu kesimlere sadece finans hizmeti götürmedik. Market alışverişi, asistanlık hizmeti, emeklilik maaşlarını kapılarına kadar götürüp teslim etmek gibi pek çok hizmeti bir arada sunduk. Sonra kamu çalışanlarımıza yöneldik. Polis, asker, jandarma gibi her daim görevlerinin başında olan kamu çalışanlarımızın ihtiyaçlarına uygun olanaklar hayata geçirdik. Son olarak öğretmenlerimize önemli desteklerde bulunduk. Kademe kademe kısıtlamaların azalmasıyla, işletmelerin açılmasıyla, esnafa, KOBİ’ye kaldıkları yerden devam edebilsinler diye desteğimizi göstermeyi sürdürdük. Türkiye Finans için en önemli şey insana dokunmak. Bunu yaparak ilerliyor ve insanımızın ihtiyaçlarını belirliyoruz. Bunu yapmaktan mutluluk ve gurur duyuyor; faydasına çok inanıyoruz. Türkiye Finans olarak insana dokunan bir finans yönetimi yapmaya devam edeceğiz.”

Z kuşağı müşterilerin önceliklerinin konuşulduğu toplantıda, Z kuşağının çok hızlı olduğunu, birçok seçeneği önlerinde ve aynı anda görmek, anında karşılaştırmak istediklerine değinen Murat Akşam, finansal anlamda da danışmanlık istediklerini, bunu sadece genç kuşağın değil her profilden müşterinin talep ettiğini vurguladı. Akşam, insanda değişmeyen üç temel ihtiyacın çok net olduğuna dikkat çekerek, “Müşterilerimiz bizden basit olmamızı, hızlı olmamızı ve ihtiyaçlarını karşılamamızı bekliyor” dedi. 

Müşterilerin yanı sıra insana dokunma prensibiyle banka çalışanları için de fayda sağlama gereğini hissettiklerini söyleyen Türkiye Finans Genel Müdür Vekili Murat Akşam, “Çalışanlarımız için çok hızlı davranarak sektörde bir ilki hayata geçirdik. Farklı saat ve konum seçenekleri sunan esnek çalışma modeli JEST’i devreye aldık. Pek çok tedbirin yanı sıra konforlu ve rahat ulaşım noktasında da çalışanlarımıza destek olduk” dedi. Çalışanlar açısından insan odaklı olmak adına olmazsa olmazlarını sıralayan Murat Akşam, bankanın önemli bir değeri olan “tek ekip” olabilmeye atıfta bulunarak, “Takım oyunu oynamak zorundayız. 3800 kişilik bir aileyiz. Tek ekip olarak bir arada çalışıyor, bu kültürü arkadaşlarımıza veriyoruz. Diğeri ise hayata katılım... Bu da birlikte kazanıp birlikte paylaşmak vizyonumuzun bir parçası. Bir diğeri de sektöre eleman yetiştiren, birçok kurumda daha önce bizde çalışmış arkadaşların olduğu ve bu anlamda liderlik eden bir kurum olarak çalışanlarımızın eğitimli ve bilgili olmalarının önemi. Müşterilerimiz bizden danışmanlık istiyor. Beni ikna et, anlat diyor. Bu noktada çalışanlarımızın bir danışman, bir koç gibi işinde uzman, bilgili, bilinçli ve eğitimli olması gerekiyor. Müşteriyi dinleyecek, onu anlayacak, ihtiyacı karşısında ne sunacağını bilecek insanlarla çalışmalıyız.  Biz Türkiye Finans olarak müşterilerimize danışmanlık yapacak; sektöre ve bankamıza, ürünü, hizmeti ve doğru davranışı bilen insanlar yetiştiriyoruz. Makinelerin yapamayacağı birçok şeyi insanlar yapıyor ve yapmaya devam edecek. İnsan odağını kaybeden kurumlar yok olmaya mahkumdur. Biz de çalışan arkadaşlarımızı bu çerçevede yetiştiriyoruz. Kısacası hem çalışanlarımız hem de müşterilerimiz nezdinde değerlendirdiğimizde insansız hiçbir şey olmaz. Biz, insan için çalışıyoruz. Temel değerlerimizden olan müşteri odaklılığımız çerçevesinde tek ekip ruhuyla ilerlemeye devam edeceğiz” dedi.

Dijital oturumun konuklarından Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan pandemi döneminde tüketici davranışları ve satın almadaki trendin insanın ihtiyaçları paralelinde değiştiğine dikkat çekerek hijyen sağlayan, bağışıklık destekleyen ve evde keyifli vakit geçirmeye yönelik ürünlerin ön plana çıktığını ifade etti. Didem Şekerel Erdoğan “Pandemi döneminde insanların farklılaşan ihtiyaçları nedeniyle alışveriş sepetlerindeki ürünler değişti. Hızlı tüketim sektörü her zaman büyüyen bir sektördü ancak pandemi döneminde ortaya çıkan yeni tüketim davranışlarının sonucunda büyüme yüzde 23 civarında oldu. Sektör bazlı baktığımızda ise gıda sektörünün yüzde 7, kişisel bakım sektörünün yüzde 6,5 ve temizlik ürünleri sektörünün yüzde 13 seviyelerinde büyüme gerçekleştirdiğini görüyoruz. Bu dönemde yapılan araştırmalarda tüketicilerin e-ticarete yöneldiğini gördük. E-ticaret zaten hızlı büyüyen bir sektördü, pandemi ile büyüme oranları yüzde 159’lara çıkarken normalleşme döneminde bu oran yüzde 115’ler seviyesinde gerçekleşti” dedi.

Migros Ticaret A.Ş. İcra Başkanı Özgür Tort pandemi ile başlayan toplumsal değişimin şirketlerin kültürüne de yansıdığını, kurumlarda sosyalleşmenin önem kazanarak insan ilişkilerinin öne çıktığını belirtti.  Özgür Tort “Hepimiz pandemiyle başlayan yeni döneme çok hızlı uyum sağladık. Bu dönemde sosyalleşmenin öneminin farkına vardık. İnsanların toplumla, aileleriyle olan bağları daha da güçlenecek. Sosyal gerçekliklerin kucaklandığı bir dönemden geçiyoruz. Bu değişimin şirketlere de yansıdığını, şirketlerde aile olma kültürünün daha pekiştiğini görüyoruz. Artık şirketlerde ekiplerin birbiriyle değil, birbirleri için mücadele ettiği bir ruh hali hâkim” dedi.

Next Academy Kurucusu Levent Erden insan odaklı şirketlerin yollarına devam edeceklerini söyleyerek olmayanların tarihin tozlu sayfalarında yerlerini alacaklarını ifade etti. Önümüzdeki dönemde en büyük iki kavramın zaman ve mekân olduğunu belirten Levent Erden, “Zaman ve mekândan bağımsız olarak çalışmaya başladığımız andan itibaren hayatımız tamamen değişti. Bunun nedeni önceki dönemde bütün planların zaman ve mekâna göre yapılıyor olmasıydı. Bulunduğumuz dönemde mekân ve zaman kavramları farklı bir hal alınca ve iş süreçlerimiz zaman ve mekandan kopunca kültürel olarak bütün tanımlarımızı değiştirmek durumunda kaldık. Artık her sabah yepyeni bir normale uyanıyoruz. Seçme, beğenme ve değerlendirme kriterlerimiz değişiyor. Bu dönemde hız ve hızın gerekliliklerini anlamak hepimiz için bir mecburiyet olarak öne çıkıyor” dedi.

Oturumun diğer konuklarından LinkedIn’de uzun süre İnsan Kaynaklarından Sorumlu Başkan Yardımcılığı yapan ve ilkbaharda değişen iş yaşamıyla ilgili kitabını okuyucularla buluşturacak olan Steve Cadigan da iş dünyasına hâkim olacak yeni çalışma modeline dair öngörülerini paylaştı. Cadigan “Pandemi ile büyük bir değişimi birlikte deneyimledik. Bir anda evlerimiz ofis haline geldi. Bu yeni süreci hâlâ öğrenme aşamasındayız ancak şimdiden görüyoruz ki bu deneyim sonucunda çoğu kurum çalışma şeklinde insanı önceliğine alarak hibrit bir model üzerinden ilerlemeyi tercih edecek. İleri teknolojiler hayatımıza girmeye devam edecek. Ancak bunun da ötesinde önemli olan konu insan olabilmek. İnsan olabilmek hiç bu kadar önemli olmamıştı. Bir kariyer ve organizasyon düşünürken, insan zihnine saygı duymayı ve insanın yapabileceği şeyleri görmezden gelir bir duruş sergilememeyi öğrenmemiz gerekiyor” dedi.