COVID-19 dahil olmak üzere patojenlerin yayılma yollarından biri de hapşırmadır. Simülasyonlar, bir kişi hapşırdığında ne olduğunu göstermek, geliştirilmekte ve dağıtılmakta olan farklı KKD'lerin ne kadar etkili olduğunu daha iyi anlamak ve tasarımlarını iyileştirmeye yardımcı olmak için kullanılıyor.

Teknoloji firması Dassault Systèmes, hapşırmaların akış fiziğine ilişkin bilgi sağlamak adına bir hapşırmanın bilgisayar simülasyonunu oluşturmak için SIMULIA PowerFLOW simülasyon uygulamalarını kullandı. SIMULIA, havacılık ve otomotiv sektöründe, sıvı ve hava akışının dinamik simülasyonlarını oluşturmak için hâlihazırda yaygın olarak kullanılıyor.

SIMULIA kullanılarak oluşturulan bilimsel hapşırma simülasyonunda, ağızdan çıkan gazın hızına, ayrıca damlacık boyutuna ve dağılımına ilişkin yayınlanmış verilerden faydalanılıyor. Yapılan çalışmalar sonuncunda, gerçekçi bir hapşırma modeli oluşturuldu. Bir videoda gösterilen bu modelde, koruyucu siperlik takan bir kişinin üzerine doğru gerçekleşen hapşırma sırasında havaya saçılan farklı mukus parçacıklarının izlediği yol ve hava akımına kapılan küçük parçacıkların nasıl siperliğin arkasına geçerek siperliği takan kişinin yakınına geldiği gözlenebiliyor. Etkili hesaplamalara dayanan simülasyonlar, siperliğin uzunluğunu, genişliğini ve bireyler arasındaki mesafeyi de dikkate alan tasarım olanaklarının hızlı bir şekilde incelenmesine olanak tanıyor.

Dassault Systèmes'in 3DEXPERIENCE Lab’i, 3DEXPERIENCE platformunda sorunlara yönelik ve salgın sürecinde yerel hastanelere fayda sağlayabilecek çözümler sunmak için hızlı bir şekilde kaynak sağlamak, değerlendirme aşamalarını tamamlamak, mühendislik ve tasarım çalışmalarını gerçekleştirmek ve üretime geçmek adına simülasyon uzmanları da dahil olmak üzere tasarımcılardan, mühendislerden, bilim insanlarından, üreticilerden ve diğer paydaşlardan toplanan iş birliği temelli kolektif bilgiden yararlanan çok sayıda girişime öncülük etti.

Yaşlılarda bilişim güvenliği

Son üç hafta içinde yaşantımız büyük ölçüde değişti. İnsanların yalnızca mecbur kaldıklarında, örneğin mutlaka almaları gereken bir şey olduğunda veya tedavi görmeleri gerektiğinde dışarı çıkmaları tavsiye ediliyor. Neyse ki hayatımızın günlük ritmini korumamıza yardımcı olan birçok teknoloji var. Örneğin Amazon Fresh veya Peapod gibi hizmetler, dışarı çıkmadan gıda ürünleri sipariş etme imkanı veriyor.

Ancak herkes bu hizmetlerden yararlanamıyor. Bu hizmetlere en çok ihtiyaç duyan grup ise yaşı ilerlemiş kişiler. En riskli gruptaki bu kişiler çoğumuzun kolayca kullanabildiği modern araçlardan yararlanmakta zorlanabiliyor Ayrıca, sosyal mesafeyi koruma adına alınan ek önlemler de teknolojiden anlayan gençlerin yaşlılara daha önceki gibi kolayca yardımcı olmasını engelliyor.

Yaşı ilerlemiş kişiler sevdikleriyle iletişim kurmak ve ihtiyaç duydukları şeyleri satın almak için teknolojinin nasıl çalıştığını öğrenmeye başladı. Artık internette daha fazla zaman geçiren bu grup, diğer risklerin yanında şimdi siber güvenlik riskleriyle de karşı karşıya. Kaspersky’nin yaptığı bir araştırmaya[1] göre, Türkiye’de 55 ve üzeri yaşlardaki insanların %29’u internette kendilerini korumak için hiçbir özel önlem almıyor. Bu oran 25 ile 34 yaşlar arasındaki nesle kıyasla %28 daha yüksek.

Bu durum ileri yaştaki kullanıcıların bilgilerinin çalınmasına veya başkalarına açık hale gelmesine neden olabiliyor. Bu gruptaki kullanıcılar gerçek kampanyalar ile dolandırıcılık amaçlı sahte teklifler arasındaki farkı görmekte zorlanabiliyor.

Koronavirüs nedeniyle evden çıkamayan yaşı ilerlemiş akrabalarınızın internette güvenle gezebilmesi için Kaspersky şu önlemleri almanızı tavsiye ediyor:

Telefon ve video görüşmeleriyle uzaktan teknik destek verin. Skype gibi birçok programda bulunan masaüstü paylaşım özelliği sayesinde daha rahat destek verebilirsiniz.

Gıda malzemesi sipariş edebilecekleri web siteleri hakkında bilgi verin veya karşılaştıkları önemli sorunlar hakkında yardım alabilecekleri yerler bulun. Yardım etmek için bu tür sitelere onların hesabıyla da girebilirsiniz. Ancak kimlik bilgilerinizi kimlerle paylaştığınıza dikkat edin. Ayrıca internette onların yerine alışveriş de yapabilirsiniz. Çoğu servis birden çok adrese teslimat yapabiliyor.

Aynı parolayı birden çok web sitesi veya hizmet için kullanmamaları gerektiğini anlatın. Bu durumu kolaylaştırmak için onlara bir parola yönetim aracıyla yardımcı olmayı deneyin.

İstenmeyen e-postalardan, sosyal medya ve SMS mesajlarından gelen bağlantılara tıklamamaları gerektiğini ve kimlik avı saldırılarının ne kadar tehlikeli olduğunu anlatın. Böylece internetten alışveriş yaparken dolandırıcılık teşebbüslerinden korunabilirler.

Alışveriş yaptıkları sitelere kart bilgilerini kaydetmekten kaçınmaları gerektiğini söyleyin.

Devletin sunduğu hizmetlerini veya güvenilir yardım servislerini nasıl bulabileceklerini anlatın veya buralara onların adına kayıt olun.