Kahramanmaraş’ta nadiren yük trenlerinin geçtiği istasyon, özellikle yaz aylarında düğün, mezuniyet, balo ve çeşitli eğlencelerde özel kıyafetlerini giyerek hatıra fotoğrafı çektirmek isteyenlerin uğrak noktası oluyor. Ancak atıl durumda olan bölge, 22 yıldır kaderini bekliyor. 

Tren istasyonuyla ilgili olarak yapılan araştırmada, o dönem kentin güney bölümünde, şehrin alt kısmında ve merkezden epeyce uzak bir yere kurulduğu, orada 30-40 arasında lojman ve sosyal tesisinde yapıldığı biliniyor. 30-40 tane lojmanı, ana gar binası, gar binasının salonları, su depoları bulunuyor. Cer istasyonu olarak adlandırılan, tren bakım atölyesi istasyonda yer alıyor.

İSTASYONUN YAPIM AŞAMASI

Ayrıca, Sultan 2. Abdülhamithan döneminde yapımı planlanan Mekke, Medine, Şam ve İstanbul Medine tren yolu hattı Almanlar tarafından tamamlanırken, dönem yolu tamamlamak için gelen Almanlar, aileleriyle birlikte Nurdağı bölgesine bir yaylaya yerleşiyor.

Kahramanmaraş’ın Fevzi Paşa’dan geçen tren hattı ise o dönem ki Almanlar tarafından yapılıyor. Gaziantep Hatay arasındaki sınırlar içerisinde yer alan Fevzi Paşa’dan, Kahramanmaraş’ın ulaşım ihtiyaçları bir süre sağlandıktan sonra Türkoğlu’ndan köprü ağzına hat geliyor. Türkoğlu ve Narlı arasında bulunan Köprü ağzı, Kahramanmaraş’a 26 kilometre bir uzaklıkta bulunuyor. Sonrasında tren hattı Türkoğlu köprü ağzı, Pazarcık ve oradan Malatya üzerine doğru gidiyor.

Eski dönemlerde tren istasyonun Türkiye genelinde çok önemli olduğu belirtilirken, “Kahramanmaraşlı yazar Erdem Bayazıt, 'Biz Büyükdoğu dergisi yayınlandığı zaman Türkoğlu’na trenle gelirdik, o dergiyi almak için trenle giderdik' diye tanımlama yapıyor.

YÜK TAŞIMACILIĞI İLE TİCARET ARTIYOR

Yaptığımız araştırmalar neticesinde edindiğimiz bilgilere göre, Kahramanmaraş istasyonu açılmadan önce Türkoğlu’na posta kamyonu tutuluyor. Türkoğlu’ndan gelen eşyalar bir kamyonla Kahramanmaraş’a naklediliyor. Daha sonra ki yıllarda Kahramanmaraş üretim sektöründe gelişiyor. Ziraatta gelişiyor. Kahramanmaraş’ta çeltik fabrikaları açılmaya başlıyor. Yani Kahramanmaraş tren yolunun olması gerektiği konusunda ön plana çıkıyor. Bir şehrin gelişmesi için ulaşım önemli ve tren yolları da o dönemde çok önemli. Türkiye Cumhuriyeti 1905’te Osmanlı dönemi, Sultan Abdülhamit dönemiyle başlayan ve Cumhuriyet ile birlikte 1950 yılına kadar kara yolundan ziyade tren yollarını ulaşımda önemsiyor.

Kahramanmaraş’ta tren istasyonunun açılması kentin canlanmasına sebep oluyor. 1948 yılında Kahramanmaraş istasyonu faaliyete geçtikten sonra şehrin ticari hayatı hareketleniyor. O yıllarda Kahramanmaraş’ta kara yolu çalışması da hız kazanıyor.

Gaziantep, Adana daha sonra 1970’li yıllarda Kayseri yolunun açılmasıyla şehir biraz daha dışarı açılıyor. Kendini geliştirmeye başlayan Kahramanmaraş yavaş yavaş kapalı bir yer olmaktan kurtuluyor.

Kara taşımacılığının gelişmesiyle birlikte otobüsler ve minibüslerle yolcu taşımacılığı da gelişince, tren yolu kullanımı azaldı. Şu an sadece yük taşımacılığı yapılan Kahramanmaraş tren garı, şimdilerde ise restorasyon yapılmayı bekliyor.

HABER: ÖMER FARUK SALMAN

Editör: Haber Merkezi