Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, göreve geldikleri dönemde  2 milyar 246 milyon 949 bin liralık borç devraldıklarını belirterek, "Bu borç stokunu 1 milyar 408  milyon 355 bin liraya indirdik. Yani borç stokumuzda sadece büyükşehir belediyemizde 838  milyon 593 bin 887 liralık azalma var. MESKİ’yi ayrı tutuyorum, onu da onun genel kurulunda  anlatacağız” dedi.  
  Büyükşehir Belediye Meclisinin 2021 yılı Nisan ayı birinci birleşiminde konuşan Seçer, görevdeki  2 yılını değerlendirdi. Seçim öncesi verilen sözlerin hayata geçirildiği proje ve faaliyetler ile  yönetim anlayışı ilkelerinin anlatıldığı sunumun ardından konuşan Seçer, “En önemli konu birinci  sırada para, ikinci sırada ise insan kaynağı. Kenti ve doğal olarak böyle değerlerimizi iyi sevk ve  idare edebilmemiz için bu süre içerisinde mali disiplini sağladık. Bizim devraldığımız 2 milyar 246  milyon 949 bin liralık toplam borcumuz, 1 milyar 408 milyon 355 bin lira düzeyine indi. Yani borç  stokumuzda sadece büyükşehir belediyemizde 838 milyon 593 bin 887 liralık azalma var.  MESKİ’yi ayrı tutuyorum, onu da onun genel kurulunda anlatacağız. Demek ki, ‘belediye hiç  yatırım yapmıyor’ şeklinde bir değerlendirme olabilir. Nasıl olabilir? Borçlanma alamadık. 2019’da  164 milyon liralık borçlanma yetkisi ve bankaya borçlanma dışında 2020 yılı içerisinde borçlanma  alamadık. Kendi öz gelirlerimiz, İller Bankası gelirlerimiz ve genel bütçe gelirlerinden gönderilen  payın dışında belediyemizin herhangi bir geliri yoktur. Ancak tabi ki yatırım da yaptık, yapmaya da  devam ediyoruz. Biten projelerimiz var, devam eden projelerimiz var, ihale aşamasında olan  projelerimiz var” diye konuştu.


 

  “2020 yılında proje sayımız 150, biten proje sayımız ise 127”
  2019 yılı bütçesinin bir önceki yönetim tarafından gerçekleştirildiğini anımsatan Seçer, "Mart ayı  seçimlerinden sonra 2 milyar 255 milyon liralık bir bütçe devraldık. Az önce de söylediğim gibi 2  milyar 246 milyon liralık devraldığımız bir borç yükü ile ve tabi ki zorunlu giderler, rutin harcamalar  ve cari harcamalarımızı da bunun içine katarsanız aslında çok rahat bir tablo ile biz karşı karşıya  kalmadık. 2019 yılında bütçemiz 2 milyar 255 milyon lira iken biz 2020 yılı içerisinde de yaklaşık  olarak aynı bütçeyi yaptık. Daha gerçekçi bir bütçe yapalım dedik. Bu yıl içerisinde de 2 milyar  695 milyon liralık bir bütçe revize ettik. Daha gerçekçi bütçeler yaptık. Bizim 2019 yılındaki bir
  önceki yönetimin stratejik planındaki, yatırım programındaki proje sayısı 130 adet. Biten proje  sayısı 84. Bu projelerin toplamda fiziki gerçekleşme oranı yüzde 45’lerde kalmış ilk yıl. Çok  düşük bir rakam. Parasal gerçekleşme oranı da yüzde 54 seviyelerinde, yani 376 milyon 696 bin  liralık bir ödenek var projeleri gerçekleştirmek için. Bunun sadece 203 milyon 601 bin liralık kısmı  gerçekleştirilmiş ve yüzde 54’lük bir oran elde edebilmişiz. Ancak 2020 yılına geldiğimizde proje  sayımız 150’ye çıkmış, biten proje sayımız ise 127’ye. Burada ayırdığımız yatırımlara ödenek  miktarı 492 milyon lira. Projelerin gerçekleşme oranı yüzde 96’ya çıkmış. Fiziki gerçekleşme  oranı yüzde 45’lerden yüzde 96’lara ve parasal gerçekleşme de yüzde 54’lerden yüzde 92’ye  yükseldi” ifadelerini kullandı.
  Mecliste görüşülecek faaliyet raporu ile ilgili değerlendirmeler yaptığını belirten Seçer, “Demek  ki yapılan bütçe, yatırım programı, harcama ödeneği, yapılan gerçek harcama bunlara baktığınız  zaman yüzde 96 gibi projelerde bir gerçekleşme ve harcama tutarında yüzde 92’lik bir  gerçekleşme son derece değerlidir” şeklinde konuştu.
  Akaryakıt alımlarında yakaladıkları başarıyı anlattı
  2 yıl içerisinde önemli tasarruflar sağladıklarını vurgulayan Seçer, giderlerde önemli kaleme  sahip olan akaryakıtın alım yönteminde göreve geldikten sonra değişikliğe gittiklerini belirtti.  Başkan Seçer, 2019 yılında yapılan akaryakıt ihalesinde motorinin yaklaşık 108 milyon 523 bin  lira, kurşunsuz benzinin 1 milyon 767 bin lira, AdBlue’nun ise 172 bin liralık maliyete sahip  olduğunu söyledi. 2019 yılı sonuna kadar motorinde yüzde 1, kurşunsuz benzinde yüzde 0.3  kırım aldıklarını belirten Seçer, “AdBlue’da bırakın kırımı, yaklaşık maliyetin yüzde 8 üzerine  çıkılmış. Bu belgeler burada” dedi.
  2020 yılında akılcı yöntemlerle akaryakıt alım oranlarında yakaladıkları başarıya değinen Başkan  Seçer, dökme olan motorin birim fiyatı-kırım oranının yüzde 14.8, istasyondan temin edilen  motorinin kırım oranının ise yüzde 9.5 olduğunu belirterek, motorinde ortalama kırım oranının  yüzde 13.3 olduğunu söyledi. 2020 yılının AdBlue alımına da değinen Seçer, AdBlue’da kırım  oranının yüzde 16 düzeyinde bulunduğunu söyledi.
  “20 milyona yakın bir rakam kasamızda kalıyor”
  2021 yılına gelindiğinde ise dökme motorin kırım oranının yüzde 11.5, istasyondan temin edilen  motorinin kırım oranının yüzde 9.2 olduğunu belirten Seçer, toplam kırımın yüzde 11 olduğunu  vurgulayarak, “Bu kırımları yabana atmayın. Belediyemizin, MESKİ’nin, bağlı kuruluşlarımızın  akaryakıt tüketimini göz önüne alırsanız, yaklaşık olarak 15-20 milyon gibi bir rakam, bu yıl için  belki de 20 milyona yakın bir rakam kasamızda kalıyor. Bizim son yaptığımız katlı kavşağın yüzde  50’ye yakın maliyetidir. Yani yarım katlı kavşak yapabiliyorsunuz” ifadelerine yer verdi.
  2017’de katlı kavşak maliyeti 64 milyon, 2020’de ise 44 milyon
  2017 yılında yapılan bir katlı kavşakla yeni yapılan Sevgi Katlı Kavşağının ihale maliyetlerini de  değerlendiren Seçer, 2017 yılında yapılan katlı kavşağın bağlantı yollarıyla birlikte toplam yol  uzunluğunun 3 bin 104 metre olduğunu söyledi. İki katlı kavşağın da birbirine yakın özelliklere  sahip olduğunu vurgulayan Seçer, 2017 yılında yapılan katlı kavşağı bağlantı yollarıyla birlikte yol alanının toplam 57 bin 305 metrekare, Sevgi Katlı Kavşağının ise 50 bin 571 metrekare gibi bir  yol alanına sahip olduğunu kaydetti. İki katlı kavşağın ihale maliyetlerini açıklayan Seçer, şöyle  devam etti; "2017 yılında dolar kuru 3 lira 54 kuruş. Bizim ihaleyi yaptığımız gün 7 lira 67 kuruş.  Bugün 8 liranın üzerinde. TL cinsinden söylüyorum; o dönemde aynı emsalde yapılan katlı  kavşağın belediyeye maliyeti 64 milyon 534 bin lira. Bizim dönemimizde yapılan aynı yapı, aynı  proje, birbirine benzer proje. Belki de estetik açısından da bu projenin daha iyi olduğunu da  vatandaşlardan gelen dönüşlerden alıyorum. Daha iyi olan bir projenin bize maliyeti 44 milyon 494  bin lira. Bizim dönemde yapılan ihale ve döviz kuru 7 lira 67 kuruş. Döviz kuru o döneme göre çok  artmış ama TL maliyeti ne hikmetse azalmış.”

 

Editör: Haber Merkezi