Koronavirüs süreciyle birlikte internet üzerinden alışveriş yapılma oranı artarken, ayıplı mal ve hizmetlerle, şikayetlerde beraberinde gelmeye başladı. Kahramanmaraş'ta 2020 yılı boyunca İl Tüketici Hakem Heyetine 4 bin 963 kişinin başvuru yaptığı açıklandı.

Ticaret İl Müdürlüğü tarafından açıklanan 2020 yılı verilerine göre, merkez Onikişubat ve Dulkadiroğlu ilçelerinde görevlendirilen Hakem Heyetlerine yapılan başvurulardan 3 bin 271'inin tüketici lehine, 1787'sinin tüketici aleyhine, 169'unun da görevsizlik olmak üzere 5 bin 227 kararın sonuçlandırıldığı bildirildi.

Alınan kararların yüzde 62.6’lık oranı tüketici lehine sonuçlanırken, Ticaret İl Müdürü Ahmet Uçar, konuyla ilgili olarak yaptığı yazılı açıklamada, mevcut şartlarda bilinçli tüketici kavramının daha çok önem kazandığını söyledi.

Uçar, internet alışverişinin salgın hastalık sürecinde daha çok arttığını, bilinçli tüketici için en temek kuralın haklarını bilmek ve aramak olduğunu belirterek, "Güvenilir yerden alışveriş yapmak, bilinçli tüketicinin en dikkat etmesi gereken konulardan biridir. Bilinçli tüketici kavramı aslında ev ekonomisinin de temelini oluşturan kavramdır. Kişi ekonomik açıdan hem kendine sosyal açıdan, hem çevresine fayda sağlamaktadır." ifadelerini kullandı.

Tüketiciler Birliği Genel Başkanvekili Nesih Tanrıverdi de Hakem Heyetine yapılan şikayetlerin yoğunluğunun ayıplı mal ve hizmetler olduğunu anlatarak şunları kaydetti:

"İnternet üzerinden yapılan alışverişlerle ilgili olarak şikayetler var. Bankacılık işlemlerinde, sigorta işlemlerinde ki uyuşmazlıklarla ilgili kararlar alınmış. Türkiye genelinde baktığımızda oransal olarak aynı şekilde paralel olarak tüketici lehine sonuçlanmalar var. Ancak tüketicilerimizin yaşadığı bütün sorunları hakem heyetine taşıdığı kanaatinde değilim. 1 milyonun üzerinde nüfusa sahip bir ilde, olası yaşanabilecek problemleri de göz önüne aldığımızda, başvuru sayılarının az olduğunu düşünüyorum."

Tanrıverdi, Hakem Heyetlerine 11 bin 600 liranın altındaki uyuşmazlıklar için vatandaşların başvuru yapabileceklerini hatırlatarak, herkesin Hakem Heyetleri aracılığıyla haklarını arasını istedi.

   6502 sayılı kanun kapsamında tüketiciler, satın aldığı mal veya hizmetlerle ilgili satıcılarla sorun yaşıyorlarsa, tüketici hakem heyetlerine başvuru yapabilirler. Başvuruları, tüketici hakem heyetlerine şahsen, e devlet ve posta yoluyla yapabilirler.

  Bu başvurularda 2021 yılı parasal sınırları, Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 68'inci ve Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliği'nin 6'ncı Maddelerinde Yer Alan Parasal Sınırların Artırılmasına İlişkin Tebliğ, 1 Ocak 2021'de yürürlüğe girmek üzere Resmi Gazete'de yayımlandı.

 Tüketici hakem heyetlerine yapılacak başvurularda, büyükşehir statüsünde olan illerde değeri 7 bin 550 liranın altında bulunan uyuşmazlıklarda ilçe tüketici hakem heyetleri, büyükşehir statüsünde olan illerde değeri 7 bin 550 ile 11 bin 330 lira arasındaki uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri ve büyükşehir statüsünde olmayan illerin merkezlerinde ve bağlı ilçelerde değeri 11 bin 330 liranın altında bulunan uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri görevli olacaktır.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında 2020 yılı içerisinde Müdürlüğümüz nezdinde bulunan İl Tüketici Hakem Heyeti ile Kaymakamlıklar nezdinde bulunan İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvuru ve alınan kararlara ilişkin istatistikler aşağıda gösterildi:

Kahramanmaraş    İl  Tüketici Hakem Heyetine 88 başvuru yapılmış; 53 adet tüketici lehine, 17 adet tüketici aleyhine, 19 adet görevsizlik olmak üzere toplam 89 adet karar alınmış,

Onikişubat İlçe Tüketici Hakem Heyetine 3240 başvuru yapılmış; 2370  adet tüketici lehine,1041 adet tüketici aleyhine ve 79 adet görevsizlik olmak üzere toplam 3490 adet karar alınmış,

Dulkadiroğlu İlçe Tüketici Hakem Heyetine 1635 adet başvuru yapılmış; 848 tüketici lehine, 729 adet tüketici aleyhine ve 71 adet görevsizlik olmak üzere toplam 1648 karar alınmış,

İl genelinde 4963 adet başvuru yapılmış; 3271 adet tüketici lehine,1787 adet tüketici aleyhine ve 169 görevsizlik olmak üzere toplam 5227 adet karar  alınmıştır.

Alınan kararların yaklaşık yüzde 62,6’sı tüketici lehine sonuçlanmıştır.

Ticaret İl Müdürlüğü konuyla ilgili şu uyarı da bulundu:

"Teknolojinin gelişmesi ve bilişim araçlarının getirmiş olduğu kolaylıkla birlikte ,her geçen gün elektronik ticarete ilgi artmaya başlamıştır. Ancak ülkemizde 11 mart 2020 tarihinde başlayan COVID-19 salgını ve uygulanan tedbirlerle birlikte vatandaşlarımızın internet üzerindeki alışverişleri hızlı bir şekilde artmıştır. Artan alışverişlerle birlikte dolandırıcılık faaliyetleride hızlı bir şekilde artmış ve çok sayıda vatandaşımız mağdur olmuştur. Mağduriyetlerin önüne geçmek için öncelikle bilinçli tüketici olmak gerekmektedir." HABER: ÖMER FARUK SALMAN

Editör: Haber Merkezi